Lain Yang ‘Sakit’ Lain Pula Yang di ‘Ubatnya’ – Najib Razak

Kenapa kerajaan terdesak untuk umumkan sesuatu yang tidak memenuhi keperluan?

Kenapa nak teruskan dengan had pengeluaran RM500 sebulan hanya untuk mereka yang kehilangan kerja sahaja jika ianya tidak memenuhi keperluan dan kehendak ramai?
Adakah hanya 600,000 warga Malaysia yang hilang kerja perlu dibantu?

Bagaimana pula dengan mereka yang tak hilang kerja tetapi pendapatan bulanan mereka turun mendadak sebab OT, elaun, point servis, komisyen dan sebagainya dikurangkan atau gaji asas mereka dipotong majikan?

Pertahan kehilangan RM41 sebulan, Mungkin saya orang paling dibenci di Malaysia sekarang – CEO KWSP



Ramai pekerja juga terpaksa bersetuju dengan majikan untuk ambil no-pay leave atau half-pay untuk membantu kelangsungan majikan.

Mereka tak hilang kerja tapi pendapatan berkurang pada masa komitmen bulanan mereka tetap tinggi.

Mengapa pembayaran one off sehingga RM10,000 ini amat diperlukan oleh pencarum dan kenapa ianya perlu diperluaskan kepada mereka yang tidak hilang kerja?

Antara sebabnya, pembayaran one-off ini sebanyak RM10,000 boleh digunakan sebagai penyelesaian hutang tunggakan mereka seperti bil utiliti, bayaran sewa atau pinjaman rumah, keperluan untuk anak-anak, caruman insurans tertunggak dan sebagainya.



Pengeluaran Akaun 1 KWSP populis dan tidak praktikal? Ini Najib jelaskan..

Jika tak boleh buat RM10,000 sekaligus. Boleh bertimbangkan lump sum RM3,000 atau RM5,000 sekaligus. Bakinya dibayar secara beransur setiap bulan untuk 3 atau 6 bulan lagi.

Selain daripada itu, wang “lump sum” tersebut juga boleh digunakan sebagai modal asas untuk memulakan perniagaan kecil terutama sekali bagi mereka yang sudah kehilangan kerja.



Sebagai contoh, wang ini juga boleh digunakan untuk membeli peralatan seperti motosikal bagi menjadi pemandu penghantar makanan atau barangan.

Rakyat juga boleh menjadikan wang tersebut sebagai modal permulaan untuk memulakan perniagaan secara dalam talian atau “online business” yang kini semakin pesat mengembang.

Pengeluaran Akaun 1 KWSP populis dan tidak praktikal? Ini Najib jelaskan.. Siri II



Keperluan ini tidak dapat dipenuhi sekiranya dibayar cuma RM500 setiap bulan sahaja.

Sudah tentu, pengeluaran one off RM10k ini dapat membantu Kapt Azrin mengembangkan perniagaan warung Kaptennya. Secara tidak langsung, Mak Cik Kiah juga dapat mengembangkan lagi perniagaan pisang goreng beliau kepada perniagaan air tebu dan sebagainya.

Ramai yang mahu duit lump-sum untuk rolling.

Sekali lagi, hanya RM500 sebulan dan dihadkan untuk mereka yang sudah hilang kerja sahaja TIDAK memenuhi keperluan ramai.



Najib Razak

 

Najib ‘ajar’ bos KWSP kira-kira



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker