WHO Jangka Setengah Juta Kematian Akibat COVID-19 Akan Berlaku Tahun Hadapan

WHO Jangka Setengah Juta Kematian Akibat COVID-19 Akan Berlaku Tahun Hadapan

“Menurut satu unjuran yang boleh dipercayai, jika kita kekal pada trajektori ini, kita boleh melihat setengah juta lagi kematian COVID-19 di Eropah dan Asia Tengah menjelang awal Februari tahun depan,” kata pengarah wilayah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Hans Kluge memberi amaran, lapor CNN.

Sebahagian besar Eropah sedang bergelut dengan lonjakan jangkitan, dengan Jerman pada hari Khamis melaporkan jumlah kes harian tertinggi. Kluge menambah bahawa dunia sekarang berada di ‘pusat gempa’ dengan 43 daripada 53 negara sekarang sedang bergelut dengan permintaan tinggi katil hospital.

Sebilangan besar benua sedang berjuang untuk melawan varian Delta. Dengan perubahan musim yang bakal hadir, pakar menyatakan kebimbangan penambahan jangkitan akan berlaku pada masa akan datang bakal meletakkan pekerja barisan hadapan di bawah tekanan yang tidak terurus sepanjang Krismas dan Tahun Baru.

Dalam kemas kini mingguan terbaharunya, WHO berkata Eropah mencatatkan peningkatan kes sebanyak 6% pada minggu sebelumnya. Ini adalah yang tertinggi daripada mana-mana rantau global, dengan setiap rantau lain mencatatkan “penurunan atau aliran yang stabil.”

“Kami berada di satu lagi titik kritikal kebangkitan semula pandemik,” kata Kluge. Dia menyalahkan dua faktor untuk gelombang baru; kelonggaran langkah-langkah pencegahan COVID-19, dan kekurangan liputan vaksinasi.

“Kadar kemasukan ke hospital di negara yang mempunyai pengambilan vaksin yang rendah adalah lebih tinggi dan meningkat dengan lebih cepat berbanding negara yang mempunyai pengambilan vaksin yang lebih tinggi,” katanya. Vc

WHO Jangka Setengah Juta Kematian Akibat COVID-19 Akan Berlaku Tahun Hadapan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Perangai kau tu baik sangat ke? – Diana Danielle

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker