Jangan guna gajet peribadi di kokpit, juruterbang diberitahu

Jangan guna gajet peribadi di kokpit, juruterbang diberitahu

Juruterbang diingatkan untuk berwaspada dengan gangguan di kokpit yang disebabkan oleh penggunaan gajet peribadi seperti telefon pintar, tablet, dan kamera, terutama semasa waktu kritikal seperti sedang bergerak di landasan, mendarat, dan berlepas.

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) dalam satu notis umum berkata gangguan dalam kokpit menimbulkan ancaman besar terhadap keselamatan penerbangan, terutamanya semasa penerbangan di bawah 10,000 kaki.



Satu sumber industri memberitahu FMT bahawa notis tersebut mungkin susulan daripada rakaman suara dalam kokpit yang boleh diakses oleh pengawal selia itu.

Terdapat juga beberapa juruterbang yang memuat naik gambar dan video di media sosial mengenai pemandangan yang diambil dari kokpit semasa pendaratan atau berlepas, kata sumber tersebut.

Dalam notis bertarikh 30 Ogos itu, Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Norazman Mahmud, berkata rakaman dan penerbitan video semasa fasa penerbangan tertakluk kepada dasar khusus setiap syarikat penerbangan.

Kegagalan mematuhi peraturan, seperti dibuktikan dengan rakaman tersebut, akan menyebabkan tindakan disiplin diambil terhadap individu terlibat dan mungkin juga syarikat penerbangan.



Tiada syarikat penerbangan atau insiden khusus yang dinyatakan dalam notis itu, tetapi Norazman berkata penggunaan peranti elektronik peribadi boleh mengganggu juruterbang.

Beliau berkata perbualan yang tidak berkaitan dengan operasi penting penerbangan, terutamanya semasa fasa kritikal, boleh mengalihkan perhatian daripada tugas dan prosedur yang perlu.

“Permintaan atau soalan daripada penumpang atau kru kabin semasa fasa penting penerbangan boleh mengganggu fokus juruterbang.

Barang-barang yang tidak diikat dalam kokpit menimbulkan risiko besar, terutamanya semasa gelora udara atau pergerakan pesawat. Barang-barang ini mungkin menjadi gangguan dan juga berpotensi mengganggu kawalan atau instrumen, mewujudkan keadaan berbahaya semasa penerbangan, katanya.



Norazman berkata gangguan seperti ini boleh menyebabkan juruterbang tersalah melihat kedudukan pesawat, ketinggian, atau keadaan penerbangan, meningkatkan risiko bahaya dalam penerbangan terkawal.

Apabila terganggu, beliau berkata juruterbang mungkin gagal bertindak balas dengan segera terhadap perubahan keadaan penerbangan atau kecemasan.

Beliau berkata juruterbang harus memastikan semua aktiviti yang tidak penting dielakkan semasa fasa kritikal penerbangan, dan semua komunikasi dengan pengawal trafik udara dan kru penerbangan mesti jelas dan ringkas, mengelakkan perbualan yang tidak penting.

Gangguan kokpit yang boleh menjejaskan keselamatan adalah risiko yang boleh dicegah. Dengan mematuhi peraturan dan dasar syarikat dengan ketat, memberi tumpuan kepada tugas penting, dan meminimumkan gangguan, juruterbang boleh mengekalkan standard keselamatan tertinggi sepanjang penerbangan, tambahnya. FMT



Jangan guna gajet peribadi di kokpit, juruterbang diberitahu

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kamu pendakwah, perbuatan itu tak diterima akal – Hakim



Nasib baik pesakit angkut tilam balik rumah, bukan nurse.

Adik nampak bapa rogol kakak



Ikut hati, saya saman Pan Gon – Hamidin

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker