Pemain bola sepak bawa senjata dipenjara 14 hari

Pemain bola sepak bawa senjata dipenjara 14 hari

Seorang pemain bola sepak amatur dijatuhi hukuman penjara 14 hari selepas mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas pertuduhan menunjukkan senjata berbahaya sebilah kerambit.

Muhammad Nur Iman Shafie Mohd Sulin, 22 didakwa melakukan kesalahan itu pada 4 Ogos lalu jam 12.45 pagi di KLFA Football Center, Desa Melawati Wangsa Maju.



Dia didakwa mengikut Seksyen 336 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga bulan atau denda maksimum RM500 atau kedua-duanya sekali.

Ketika rayuan, Peguam Muhammad Syawal Mohd Razak yang mewakili tertuduh memohon hukuman denda paling ringan atas alasan tertuduh tidak mempunyai pendapatan tetap selain membantu ibu bapanya berniaga nasi lemak.

“Anak guam saya juga bertanggungjawab untuk menghantar ibunya ke Hospital Selayang setiap minggu untuk rawatan berkaitan penyakit batu hempedu,” katanya.

Bagaimanapun Timbalan Pendakwa Raya (TPR) Ridzuan Abd Latif meminta hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat serta bakal pesalah.



“Kes ini mendapat liputan meluas oleh itu hukuman sewajarnya perlu diberikan untuk beri mesej jelas kepada masyarakat bahawa kesalahan seumpama ini diberikan hukuman setimpal oleh mahkamah,” katanya.

Hakim Norina Zainol Abidin memerintahkan pemain bola amatur itu dihukum penjara 14 hari bermula hari ini.

Sebelum itu, Muhammad Nur Iman mengaku tidak bersalah atas pertuduhan melakukan khianat dengan api iaitu membaling empat botol yang dinyalakan dengan api ke arah sebuah kelab hiburan di Jalan Yap Kwan Seng, di sini sehingga menyebabkan kerosakan pada bahagian depan kelab berkenaan.

Menurut pertuduhan, dia didakwa melakukan kesalahan itu pada 9 Mei lalu bersama-sama empat lagi yang telah dituduh.



Lelaki itu didakwa di bawah Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 14 tahun dan denda.

Ridzuan menawarkan jaminan sebanyak RM15,000 untuk pertuduhan itu.

Peguam Haziq Haizuddin yang mewakili Muhammad Nur Iman dalam kes ini memohon jaminan dikurangkan.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM12,000 dengan seorang penjamin. Norina turut menetapkan 25 September depan untuk sebutan semula kes.



Sebelum ini tular seorang pemain bola sepak amatur yang mengacukan objek tajam dalam perselisihan faham ketika perlawanan di KLFA Football Centre.

Lelaki itu ditahan bersama teman wanitanya berusia 21 tahun oleh polis Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Wangsa Maju di sebuah rumah di Klang kira-kira jam 6.30 petang 11 Ogos lalu.

Semalam Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Rusdi Mohd Isa mengesahkan Nur Iman adalah suspek terbabit kejadian membaling bom petrol atau molotov cocktail di pusat hiburan di ibu negara, Mei lalu.

Pengesahan itu menurut Rusdi adalah berdasarkan keterangan saksi, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan soal siasat ke atas suspek. BH



Pemain bola sepak bawa senjata dipenjara 14 hari

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Rakan Shuk dedah perangai Fara Salleh



Malu dapat, sakit pun dapat

Atlet miskin menang emas di Olimpik jadi kaya sekelip mata

Nora diceraikan suami menerusi rakaman video

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker