Promosi Bible depan surau satu provokasi, Ketua Pemuda DAP Melaka kecam pelaku

Gambar Hiasan

Ketua Pemuda DAP Melaka, Cassel Krishnan mengecam kumpulan yang dikatakan mempromosikan kursus Bible percuma di depan sebuah surau di negeri itu.

Dalam kenyataan yang tegas hari ini, dia berkata semua kumpulan agama mesti mengelak daripada tindakan yang boleh dilihat sebagai provokatif atau mengganggu keharmonian antara agama di Malaysia.

“Kumpulan ini, nampaknya sebuah puak kecil yang tidak relevan bukan anak jati Melaka, secara terang-terangan mengabaikan sensitiviti tempatan kita dan sikap saling menghormati yang sentiasa menjadi asas kepada masyarakat kita,” katanya.

Kejadian dikatakan berlaku hujung minggu lalu di hadapan Surau Warisan di Bandar Hilir.



Menurut Free Malaysia Today, video berdurasi 16 saat tersebar dalam talian menunjukkan kumpulan kecil berdiri berhampiran troli buku dengan papan tanda bertulis “Free Bible Course” berhampiran surau.

Portal dalam talian itu juga memetik Presiden Majlis Perundingan Buddhisme, Kristian, Hindu, Sikh dan Taoisme Malaysia (MCCBCHST) Tan Hoe Chieow mengecam perkara itu dengan berkata tindakan kumpulan itu “sangat salah”.

Dia dilaporkan telah menggesa masyarakat Kristian untuk membantu mengenal pasti kumpulan itu, dan jawatankuasa surau membuat laporan polis.

Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa setiap orang mempunyai kebebasan untuk mengamalkan dan menyebarkan agamanya, tertakluk kepada undang-undang negeri dan persekutuan yang mengawal atau menyekat penyebaran apa-apa doktrin agama kepada orang Islam.



Undang-undang sedemikian – seperti Enakmen Kawalan dan Sekatan Melaka terhadap Penyebaran Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam 1988 – melarang orang bukan Islam daripada berdakwah kepada orang Islam. Undang-undang lain juga menyekat penyebaran fahaman Islam yang dianggap ‘menyeleweng’ oleh pihak berkuasa.

Sementara itu, Cassel memberi amaran supaya tidak mengeksploitasi isu itu, terutama oleh parti politik.

“Kita tidak mampu untuk menghangatkan lagi isu ini. Apa yang kita perlukan sekarang ialah sikap yang tenang dan usaha kolektif untuk menegakkan keharmonian.

“Saya menggesa semua rakyat Malaysia untuk berdoa untuk keamanan dan bekerjasama ke arah membina masyarakat inklusif yang menghormati semua ahlinya,” katanya.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Fadhli Shaari dikecam netizen jadikan isu tiang kabel Jambatan Pulau Pinang



Honda CRV tayar tercabut, seret motosikal sejauh 500 meter

Kisah pensyarah Melayu, pelajar Cina dan bapa tak cukup duit hantar anak daftar politeknik



Orang panggil I penyondol- Nadira Isaac tampil bersihkan nama



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker