Julai 2024 paling panas di Jepun semenjak tahun 1898

Jepun hari ini terus mencatatkan suhu tinggi, dengan agensi cuaca berkata pada hari sebelumnya bahawa negara itu mencatatkan Julai paling panas sejak rekod bermula pada 1898 untuk tahun kedua berturut-turut.

Menurut agensi berita Kyodo, purata suhu pada Julai adalah 2.16 darjah Celsius (C) lebih tinggi daripada purata bulanan keseluruhan yang direkodkan antara 1991 dan 2020, dengan merkuri meningkat melebihi 40 C di tujuh lokasi pada beberapa hari pada bulan itu, kata Agensi Meteorologi Jepun pada Khamis.

Setakat tahun ini negara telah merekodkan 3,509 kejadian “panas melampau” 35 C atau lebih tinggi dalam kalangan 914 titik cerapan di seluruh negara, melepasi puncak sebelumnya iaitu 3,127 yang dilihat pada Julai 2018.



Menurut agensi itu, negara itu dilanda udara panas akibat kesan sistem tekanan tinggi di Pasifik, mengalami suhu terik terutamanya pada awal Julai dan menjelang akhir bulan.

Pada 29 Julai, Sano, wilayah Tochigi mencatatkan 41 C, kerana beberapa lokasi di seluruh negara mengatasi rekod tertinggi sebelumnya.

Pada Ogos 2020, merkuri mencapai rekod tertinggi 41.1 C di Hamamatsu, wilayah Shizuoka, mengikat paras tertinggi sepanjang masa yang dicatatkan pada Julai 2018 di Kumagaya, wilayah Saitama.

Dengan cuaca panas yang dijangka berterusan pada Ogos, orang ramai digesa mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan keletihan haba seperti menggunakan pendingin hawa dan kekal terhidrat. – Bernama-KYODO



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Fadhli Shaari dikecam netizen jadikan isu tiang kabel Jambatan Pulau Pinang



Honda CRV tayar tercabut, seret motosikal sejauh 500 meter

Kisah pensyarah Melayu, pelajar Cina dan bapa tak cukup duit hantar anak daftar politeknik



Orang panggil I penyondol- Nadira Isaac tampil bersihkan nama



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker