Jokowi bekerja dari Nusantara mulai Ahad ini

Jokowi bekerja dari Nusantara mulai Ahad ini

JAKARTA: Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi akan mula bekerja dari ibu negara baharu Indonesia, ibu kota Nusantara (IKN) di Kalimantan Timur, Ahad ini.

Memetik laporan portal berita ANTARA, presiden dijadual merasmikan pembukaan tol dan memeriksa IKN, Ahad ini.



“Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat (PUPR) dan Sekretariat Presiden sedang bersiap (memenuhi) semua keperluan presiden untuk mula bertugas di IKN,” kata Ketua Sekretariat Presiden, Heru Budi Hartono, hari ini.

Hartono berkata, pihak istana dengan kerjasama Kementerian Kerja Raya dan Perumahan Awam masih giat menyiapkan infrastruktur pejabat presiden di IKN termasuk keperluan perabotnya.

Bagaimanapun, Hartono tidak mendedahkan perincian sama ada Jokowi akan terus bekerja dari IKN atau akan berulang alik ke Jakarta untuk menguruskan kerajaan.

Selain menyiapkan Pejabat Presiden, Sekretariat Presiden juga sedang memuktamadkan persiapan menjelang peringatan ulang tahun Hari Kemerdekaan republik Indonesia ke-79 yang akan diadakan di dua lokasi iaitu IKN dan Jakarta.



Mengenai perincian rangkaian acara bersempena sambutan Hari Kemerdekaan Indonesia, Hartono berkata, kerajaan akan mengadakan sidang media pada penghujung Julai ini.

Setakat ini, katanya, mengikut rencana awal, sambutan Hari Kemerdekaan Indonesia dimulakan dengan peringatan nasional pada 1 Ogos, kemudian diteruskan dengan agenda lain termasuk penghormatan yang diberikan Presiden Jokowi pada 15 Ogos.

Presiden sebelum ini berkata, beliau bersedia untuk mula bekerja dari IKN secepat mungkin, jika semua aspek yang diperlukan sudah dipenuhi.

Jokowi berkata demikian dalam sidang media selepas menyaksikan perlawanan pembukaan Piala Presiden di Stadium Si Jalak Harupat, Daerah Bandung, Jawa Barat, 19 Julai lalu.



“Sebaik semuanya siap, saya akan mula bekerja dari IKN,” katanya. BH

Jokowi bekerja dari Nusantara mulai Ahad ini

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



‘Video call’ Malaikat Maut, Mama Ghufron mohon maaf

Ugutan rogol, Diana Danielle lapor polis



Digelar ahli neraka

Ruhainies nafi diboikot, terima banyak tawaran



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker