Dana syarikat arak kepada sekolah langgar moraliti rakyat Malaysia – Kok Seong

Dana syarikat arak kepada sekolah langgar moraliti rakyat Malaysia – Kok Seong

Kutipan dana sekolah yang melibatkan sumbangan daripada syarikat arak adalah tidak wajar kerana melanggar moraliti sebagai rakyat Malaysia, kata pakar pendidikan, Prof. Emeritus Datuk Dr. Teo Kok Seong.

Felo Majlis Profesor Negara (MPN) itu menambah, umum mengetahui Malaysia adalah sebuah negara Islam dan secara tidak langsung ajaran agama itu turut mengawal moraliti, akhlak dan tatasusila rakyatnya termasuk dari sudut penerimaan sumbangan daripada kegiatan yang boleh dianggap berdosa dalam Islam.



Katanya, adalah sangat mengecewakan apabila perkara itu tidak difahami dengan jelas oleh sesetengah pihak yang sekali gus gagal berfungsi sebagai rakyat Malaysia yang baik.

“Sedangkan negara kita sudah 67 tahun merdeka, namun masih ada rakyat Malaysia tidak mengetahui mengenai budaya dan agama rasmi (Persekutuan) negara.

“Mahu atau tidak, rakyat Malaysia yang beragama lain perlu faham apa ajaran Islam, bukan suruh masuk agama itu tetapi sekurang-kurangnya mereka jelas dan tidak akan mempertikaikannya.

“Oleh itu, kerajaan perlu melihat semula berhubung perkara tersebut kerana ia jelas merupakan kegagalan besar dalam membentuk manusia Malaysia,” katanya.



Dalam pada itu, Kok Seong turut mengingatkan sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) juga adalah institusi pendidikan kerajaan yang tertakluk di bawah Akta Pendidikan 1996.

Sehubungan itu, katanya, adalah tidak wajar untuk SJKC diberikan pengecualian daripada larangan menerima derma daripada syarikat berkaitan arak, judi atau rokok seperti ditetapkan pekeliling yang dikeluarkan Kementerian Pendidikan (KPM).

“Jika mendakwa sekolah Cina ini sudah berpuluh-puluh tahun menerima dana daripada syarikat arak, tidak mengapa, kita terima sahaja ia mungkin disebabkan `kejahilan’ sebelum ini, tetapi untuk masa depan, ia tidak boleh dibenarkan berlaku lagi,” katanya. MG

Dana syarikat arak kepada sekolah langgar moraliti rakyat Malaysia – Kok Seong



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

‘Video call’ Malaikat Maut, Mama Ghufron mohon maaf



Ugutan rogol, Diana Danielle lapor polis

Digelar ahli neraka



Ruhainies nafi diboikot, terima banyak tawaran

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker