Chow sekolahkan Sanusi

'Sila terima P Pinang negeri merdeka'

Chow sekolahkan Sanusi

Tidak perlu menjelajah dunia untuk mengumpul dokumen bagi menunjukkan fakta sejarah yang diketahui ramai, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow kepada rakan sejawatannya di Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor.

Dia menjawab laporan berita yang memetik Sanusi mengenai pasukan penyelidik yang dibentuk kerajaan negeri Kedah yang memperoleh beribu-ribu dokumen dari luar negara berhubung hubungan kedua-dua negeri itu.



“Kita tidak menafikan bahawa Pulau Pinang pernah menjadi sebahagian daripada Kedah suatu ketika dahulu.

“Sila terima bahawa Pulau Pinang adalah sebuah negeri yang merdeka dan kedudukannya dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

“Tidak perlu anda pergi ke seluruh dunia untuk mengumpulkan 20,000 dokumen mengenai fakta sejarah yang diketahui ramai ini,” kata Chow, menurut Buletin Mutiara.

Menurut Sanusi, pasukan penyelidik sedang meneliti dokumen yang diperoleh dari England, Belanda, Thailand dan Indonesia, dan dijangka menyelesaikan kajiannya pada Disember.



“Dapat banyak dokumen. Saya difahamkan 20,000 dokumen sejarah, kebanyakannya tentang laporan daripada negeri-negeri selat kepada kerajaan British pada masa itu,” tambahnya.

Sanusi berkata penemuan itu akan membantu dalam membina kes berhubung status Pulau Pinang sebagai negeri pajakan semasa pentadbiran kolonial British.

“Isu ini lama sudah dan kita tidak pernah duduk diam, nanti mereka kata kita saja-saja hendak duit percuma (sedangkan) bukan. Saya hendak jadikan perkara yang kita ungkap sejak ratusan tahun lamanya sebagai fakta, akhirnya kita kumpul semua bahan dan (jelaskan) kedudukan secara berfakta,” katanya seperti dilapor media.

Sanusi menambah bahawa dia sendiri telah mengkaji beberapa dokumen di British Library dan British National Archieve. Mk



Chow sekolahkan Sanusi

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

‘Video call’ Malaikat Maut, Mama Ghufron mohon maaf



Ugutan rogol, Diana Danielle lapor polis

Digelar ahli neraka



Ruhainies nafi diboikot, terima banyak tawaran



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker