69 pelajar bukan bumiputera dapat 10A tuntut janji Anwar untuk dapat tempat di Matrikulasi

Enam puluh sembilan pelajar bukan bumiputera yang mendapat 10A dalam SPM tahun ini merupakan antara pemohon yang ditolak untuk ke program matrikulasi sebelum kerajaan melonggarkan syarat kaum untuk pelajar cemerlang.

Kementerian Pendidikan dijangka mengumumkan keputusan rayuan matrikulasi esok, dan Ketua Pemuda MCA Ling Tian Soon (gambar) berkata pihak mereka berazam untuk memastikan 69 pelajar ini menjadi antara mereka yang mendapat tempat.

“Kami mengharapkan maklum balas jelas daripada Kementerian Pendidikan sama ada 69 pelajar ini semua boleh diterima masuk ke matrikulasi atau tidak,” kata Ling pada sidang media di ibu pejabat MCA di Kuala Lumpur hari ini.



Pelajar cemerlang SPM berkenaan yang diketengahkan oleh Pemuda MCA adalah antara 173 pelajar yang telah mendapatkan bantuan daripada sayap parti MCA itu bagi membuat rayuan untuk masuk ke program matrikulasi.

Matrikulasi ialah program prauniversiti yang ditawarkan sebagai alternatif kepada STPM oleh kerajaan.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim minggu lalu mengumumkan bahawa pelajar yang mendapat 10A atau lebih tinggi akan dijamin mendapat tempat di matrikulasi tanpa mengira kaum.

Walau bagaimanapun, terdapat persoalan mengenai pengumuman itu, terutamanya mengenai bagaimana ia akan dilaksanakan dengan mengekalkan kuota 90 peratus pengambilan untuk bumiputera.



Sementara itu, pengerusi jawatankuasa pendidikan Pemuda MCA Ong Chee Siang mengecam Timbalan Menteri Pendidikan Wong Kah Woh kerana tidak menurutnya tidak aktif menyokong rayuan pelajar bukan bumiputera yang ingin masuk ke program matrikulasi.

Dalam maklum balas ringkas, Wong menggesa Pemuda MCA supaya tidak mempolitikkan isu itu, menjelaskan bahawa kementerian telah membantu pelajar dengan rayuan mereka, yang telah diselesaikan melalui sistem Kementerian Pendidikan pada 30 Jun.

Kerajaan hanya mengumumkan langkah pelonggaran kemasukan pada petang 30 Jun.

Sementara itu, selain pelajar 10A, pihak lain yang meminta bantuan Pemuda MCA untuk masuk ke matrikulasi ialah empat pelajar yang mendapat 9A.



Mengulas mengenainya, Ong berkata pengumuman kerajaan mengenai syarat 10A untuk jaminan akses kepada program matrikulasi adalah tidak adil.

“Bagaimana dengan pelajar yang mendapat 9A, 8A, atau mengambil 7 mata pelajaran?” soal Ong.

Dia juga mempersoalkan sama ada pengumuman Anwar bertujuan mengalihkan tumpuan pelajar semata-mata kepada kursus akademik dengan mengorbankan aktiviti kokurikulum.

Dia menyorot bahawa pelajar yang merancang untuk mengambil 8 atau 9 mata pelajaran kini mungkin memilih 10 atau lebih mata pelajaran pada masa hadapan.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pelawak, isteri direman, bantu siasatan kes sebar maklumat dalaman polis



Waran tangkap saya tidak masuk akal – Norjuma

Fazura akhirnya bersuara mengenai rumahtangganya



Candat sotong tepi highway Guthrie (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker