Cara baharu ukur kos sara hidup di Malaysia yang perlu kita tahu

Cara baharu ukur kos sara hidup di Malaysia yang perlu kita tahu

Pada 2 Julai 2024, kerajaan Malaysia mengumumkan di Parlimen bahawa satu indikator baharu akan diperkenalkan untuk mengukur kos sara hidup di negara ini menjelang November 2024.

Pengumuman ini mencerminkan keperluan untuk memiliki ukuran yang lebih tepat berbanding Indeks Harga Pengguna (CPI) yang sedia ada, lapor Malay Mail.



Kenapa Indikator Baharu Diperlukan?

Indeks Harga Pengguna (CPI) yang digunakan selama ini hanya mengukur perubahan harga dan dipengaruhi oleh penawaran dan permintaan barangan serta perkhidmatan.

Walau bagaimanapun, CPI tidak mengambil kira pelbagai faktor lain yang mempengaruhi kos sara hidup sebenar.

Oleh itu, indikator baharu ini akan melengkapi CPI dengan memberi gambaran yang lebih menyeluruh tentang perbelanjaan yang diperlukan oleh isi rumah untuk memenuhi keperluan asas kehidupan.



Indikator baharu ini merupakan kesinambungan daripada cadangan yang dibuat semasa pentadbiran Pakatan Harapan pada tahun 2018 yang singkat.

Apa yang Berbeza dan Apa yang Baharu?

Menurut jawapan bertulis oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen, indikator baharu ini akan memberikan gambaran kolektif tentang jumlah perbelanjaan yang diperlukan oleh isi rumah untuk memenuhi keperluan hidup.

Ini termasuk item seperti makanan dan minuman, pakaian, sewa atau pinjaman rumah, bahan api, tambang pengangkutan awam, yuran pendidikan, serta yuran untuk telefon bimbit dan peranti komunikasi lain.



Selain daripada lokasi, indikator ini juga akan mengambil kira saiz isi rumah, sumber pendapatan, corak perbelanjaan, gaya hidup, dan demografi seperti jantina, umur, etnik, dan ketidakupayaan.

Bagaimana Indikator Ini Berfungsi?

Indikator baharu ini berdasarkan pada Garis Pendapatan Kemiskinan yang Diubahsuai yang dibangunkan oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa pada tahun 2021.

Pengiraannya akan melibatkan perbelanjaan isi rumah mengikut 12 kumpulan barang dan perkhidmatan berikut:



.Makanan dan minuman tanpa alkohol
.Pakaian dan kasut
.Perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api
.Hiasan, perkakasan dan penyelenggaraan rumah
.Kesihatan
.Pengangkutan
.Maklumat dan komunikasi
.Rekreasi, sukan dan budaya
.Perkhidmatan pendidikan
.Restoran dan perkhidmatan penginapan
.Insurans dan perkhidmatan kewangan
.Penjagaan diri, perlindungan sosial dan pelbagai barang serta perkhidmatan

Untuk perbelanjaan makanan, ia akan dikira berdasarkan pengambilan optimum mengikut Cadangan Pengambilan Nutrien, Panduan Diet Malaysia 2020, dan Piramid Makanan 2020.

Perbelanjaan makanan juga termasuk makanan yang sedia dimasak yang dibeli untuk isi rumah.

Indikator ini juga akan mengambil kira berapa banyak yang mungkin dibelanjakan oleh orang dari pendapatan tambahan, peta yang menunjukkan variasi kos mengikut daerah, dan kajian mendalam tentang tabiat perbelanjaan serta gaya hidup setiap isi rumah.



Untuk rekod, pada Mac 2019, Menteri Kewangan ketika itu, Lim Guan Eng, menyatakan bahawa pentadbiran Dr Mahathir telah mencadangkan satu indeks untuk mengukur kos sara hidup dengan tepat bagi membantu majikan menentukan kenaikan gaji yang sewajarnya.

“Apa yang dihasratkan tidak akan tercapai jika kita masih menggunakan CPI sebagai rujukan untuk menentukan jumlah kenaikan gaji,” katanya.

“Saya telah membawa perkara ini kepada Bank Negara Malaysia. Mungkin KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) boleh melakukan perkara yang sama kerana sekurang-kurangnya terdapat dua model untuk kita bandingkan indeks bagi mengukur kos sara hidup dengan tepat.” Vc

Cara baharu ukur kos sara hidup di Malaysia yang perlu kita tahu



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pelawak, isteri direman, bantu siasatan kes sebar maklumat dalaman polis

Waran tangkap saya tidak masuk akal – Norjuma

Fazura akhirnya bersuara mengenai rumahtangganya

Candat sotong tepi highway Guthrie (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker