Warren Buffett dermakan RM25 bilion

Warren Buffett dermakan RM25 bilion

New York: Bilionair Amerika Syarikat (AS) Warren Buffett menderma AS$5.3 bilion (kira-kira RM25 bilion) lagi saham Berkshire Hathaway kepada Yayasan Bill & Melinda Gates dan empat badan amal keluarga, yang mana ia menjadi sumbangan tahunan terbesarnya sejak 2006.

Derma Buffett, 83, itu meningkatkan keseluruhan pemberiannya yang berjumlah kira-kira AS$57 bilion (kira-kira RM269 bilion).



Derma terbaru, diumumkan pada 28 Jun lalu, termasuk kira-kira 13 juta saham Kelas B Berkshire Hathaway.

Buffett menderma 9.93 juta saham kepada Yayasan Bill & Melinda Gates, dan secara keseluruhan menderma lebih AS$43 bilion (kira-kira RM203 bilion) saham Berkshire Hathaway kepada badan amal itu.

Dia juga menyumbangkan 993,035 saham syarikat itu kepada Yayasan Susan Thompson Buffett, badan amal yang dinamakan untuk mendiang isteri pertamanya.

Manakala, 695,122 saham kepada setiap tiga badan amal yang diketuai oleh anaknya Howard, Susan dan Peter iaitu Yayasan Howard G Buffett, Yayasan Sherwood dan NoVo Asas.



Buffett merancang untuk memberikan lebih 99 peratus daripada kekayaan di Berkshire Hathaway yang berpangkalan di Omaha, Nebraska, dan sudah dikendalikannya sejak 1965, dengan anak-anaknya berkhidmat sebagai pelaksana wasiatnya.

Berkshire Hathaway adalah konglomerat dengan kekayaan AS$880 bilion (kira-kira RM3.8 trilion) dan memiliki puluhan perniagaan termasuk insurans kereta api BNSF dan Geico, dan saham seperti Apple.

Buffett masih memiliki 14.5 peratus saham terkumpul dalam Berkshire Hathaway, walaupun mendermakan lebih separuh daripada sahamnya sejak 2006.

Menurut majalah Forbes, kekayaan Buffet berjumlah AS$128.4 bilion (kira-kira RM606 bilion), menjadikannya orang ke-10 terkaya di dunia. HM



Warren Buffett dermakan RM25 bilion

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Nora Danish enggan dedah penyakit Nedim



Fazura, Fattah bermasalah, dakwa netizen

Kenapa produk Neelofa ni, siap berair?



Nora Danish tutup aurat sebab jaga bekas suami



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker