Peguam Najib: Hakim patut ketepikan saksi kes SRC kerana ‘tak boleh dipercayai’

Kenyataan saksi bekas pengarah SRC International, Suboh Yassin seharusnya meruntuhkan kes rasuah RM42 juta melibatkan terhadap Najib Abdul Razak, kata peguam bekas perdana menteri itu.

Peguam bela utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah hari ini memberitahu hakim Mahkamah Rayuan bahawa Suboh memberikan keterangan yang tidak konsisten semasa perbicaraan rasuah melibatkan SRC itu.

Shafee menyorot bahawa semasa perbicaraan, Suboh, yang merupakan saksi pendakwaan ke-42 mengakui semasa pemeriksaan balas bahawa tandatangannya pada enam surat yang membenarkan pemindahan dana ke dalam akaun Najib mungkin palsu.

Semasa perbicaraan SRC Najib di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 2 Julai 2019, Suboh telah bersetuju dengan cadangan pembelaan bahawa tandatangan saksi, pada dokumen yang membenarkan pemindahan dana dari dua syarikat ke dalam akaun Najib, mungkin bukan miliknya. .

Ini bertentangan dengan kenyataan bekas pengarah SRC International itu yang memberitahu pihak pendakwaan sehari sebelumnya (1 Julai 2019) bahawa dia menandatangani dokumen bank itu sendiri.

Dokumen bank itu berkaitan dengan dakwaan pemindahan RM42 juta dari Gandingan Mentari Sdn Bhd (GMSB) dan Ihsan Perdana Sdn Bhd (IPSB) ke akaun bank Najib. Pendakwaan menuduh bahawa dana itu berasal dari SRC.

Pasukan pembelaan Najib kemudian berpendapat bahawa pengakuan Suboh bertentangan dengan pernyataan yang diberikannya kepada SPRM berkaitan dengan dakwaan pemindahan dana dari dua syarikat tersebut dan ke dalam akaun Najib.

Suboh adalah penandatangan yang sah untuk akaun bank SRC dan GMSB.

Hari ini Mahkamah Rayuan mendengar rayuan Najib untuk mengenepikan sabitan dan hukumannya berhubung tujuh pertuduhan yang berkaitan dengan RM42 juta dana dari SRC.

Semasa prosiding hari ini, Shafee mengemukakan bahawa hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali seharusnya mengabaikan keterangan Suboh sebagai tidak boleh dipercayai.

Shafee mengemukakan bahawa kes pendakwaan terhadap Najib seharusnya diketepikan sebelumnya dalam perbicaraan Mahkamah Tinggi, dan Najib tidak seharusnya dipanggil untuk membela diri atas satu tuduhan penyalahgunaan kuasa, tiga tuduhan pengubahan wang haram dan tiga tuduhan pecah amanah.

Shafee menyatakan ini kerana inti kes pendakwaan bergantung pada bukti lisan Suboh berhubung dakwaan mengenai aliran wang sebanyak RM42 juta itu.

“Dia (Najib) mungkin dibebaskan tanpa pembelaannya dipanggil. Tidak ada bukti yang boleh dipercayai mengenai siapa yang menyebabkan surat arahan tersebut dihantar ke bank sehingga menyebabkan transaksi berjumlah RM42 juta,” kata Shafee.

“Penilaian maksimum bukti yang ditambahkan dalam kes pendakwaan akan menghasilkan kesimpulan bahawa PW42 (saksi pendakwaan ke-42 Suboh) adalah saksi yang sama sekali tidak boleh dipercayai.

“Sehubungan dengan itu, sebenarnya tidak ada bukti yang dapat dipercaya untuk membuktikan bagaimana dana yang berkaitan dengan RM42 juta itu dipindahkan dari SRC dan GMSB (Gandingan Mentari Sdn Bhd) ke IPSB (Ihsan Perdana Sdn Bhd) pada 24 Disember 2014, 5 Februari 2015, dan 6 Februari 2015,” kata Shafee.

“Hakim perbicaraan yang berpengalaman tidak boleh tanpa PW42. Sekiranya dia menggunakan akal budi, dia akan segera mengenepikan PW42 sebagai tidak boleh dipercayai.

“Hakim mengabaikan semua ini (berkaitan Suboh), menganggap dia (Suboh) akan membantu kes pendakwaan,” kata Shafee.

Perbicaraan di hadapan hakim Mahkamah Rayuan yang dibarisi tiga panel dan dipengerusikan oleh hakim Abdul Karim Abdul Jalil disambung pada jam 9 pagi esok.

Anggota panel yang lain adalah hakim Mahkamah Rayuan Vazeer Alam Mydin Meera dan Has Zanah Mehat.

Pada 28 Julai tahun lalu, Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman ke atas Najib atas satu tuduhan penyalahgunaan kuasa, tiga pertuduhan pecah amanah (CBT), dan tiga tuduhan pengubahan wang haram berkaitan dengan RM42 juta dana dari SRC.

Nazlan kemudian menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kepada Najib.

Bagaimanapun, Mahkamah Tinggi mengizinkan permohonan pasukan pembelaan Najib untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman, sementara menunggu rayuan.

SRC adalah bekas anak syarikat 1MDB. Syarikat itu kemudiannya dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan.

Selain menjadi perdana menteri pada masa itu, Najib juga merupakan menteri kewangan, penasihat SRC, dan ketua lembaga penasihat 1MDB.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker