Lebih 40 paus mati terdampar di pantai Madura, hanya tiga dapat diselamatkan

BANGKALAN: Sejumlah 46 paus terdampar mati di Pantai Bangkalan di kepulauan Madura, Indonesia, sementara pasukan penyelamat hanya berjaya menyelamatkan tiga ekor kembali ke laut lepas, ujar gabenor wilayah berkenaan pada Jumaat.

Reuters melaporkan, usaha untuk melepaskan semula paus pemandu itu ke laut dijalankan pada Khamis, dengan bantuan sukarelawan dari kalangan penduduk setempat.

“Namun, walau sudah dilepaskan, ada yang kembali ke pesisiran pantai ini mencari ibu masing-masing, sedangkan paus-paus induk itu sudah mati,” ujar Gabenor Jawa Timur Indar Parawansa.

Rakaman video yang disiarkan pada Jumaat menunjukkan paus-paus berkenaan terampar berselerakan di kawasan pantai berair cetek sementara penduduk tempatan cuba memberi bantuan dengan menyimbah air dan menarik paus-paus itu kembali ke air yang lebih dalam.

Indar berkata, pihak berkuasa mengambil keputuan untuk mengambus bangkai-bangkai paus itu pada Sabtu sejurus air surut, dengan menggunakan dua jentera pengorek.

Masih belum jelas mengenai punca puluhan paus pemandu itu hilang arah lalu terdampar di pantai berkenaan. Hidupan marin itu lazimnya bergerak secara berkumpulan di sekitar perairan itu dengan mengikut seekor ketua. Sekiranya ada dalam kalangannya sakit atau mengalami keresahan, ahli kumpulan paus itu akan tetap bersama-sama.

Menurut sebuah organisasi bukan kerajaan (NGO), Whale Stranding Indonesia, pada tahun 2020 terdapat 70 ekor mamalia laut yang dijumpai terdampar, termasuk dugong.

[VIDEO] Peniaga Ini Menawarkan 1 Kilogram Muntah Paus Dengan Harga RM123k. Tak Sangka Warga Emas Ini Bakal Jadi Jutawan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker