Basmi Janda: Hj Joe bincang tindakan terhadap Siti Kasim

Hj Joe yang menjadi mangsa gambar disunting dan dikaitkan dengan ‘Kempen Basmi Janda’ sedang berbincang dengan peguam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Siti Kasim.

Hj. Joe berkata, ramai peguam telah menghubungi dirinya untuk menawakan perkhidmatan bagi menyaman Siti Kasim selepas aktivis tersebut berkongsi gambar beliau yang disunting sedang memegang sepanduk bertulis ‘Kempen Basmi Janda’.

“Saya sedang berbincang dengan peguam saya untuk tindakan seterusnya. Semoga saya diberi petunjuk oleh Allah dalam menyelesaikannya,” kata Hj. Joe di Facebooknya sebentar tadi.

Menurut beliau, pada mulanya dia hanya beranggapan apa yang dikongsi oleh Siti Kasim di media sosialnya hanyalah satu guruan selepas beberapa rakannya menghubungi untuk bertanya kebenaran perkongsian yang dilakukan oleh Siti Kasmi.



Hj. Joe berkata, pada waktu itu dia sedang memandu dan hanya mengiyakan bahawa gambar yang dikongsi oleh Siti Kasim adalah wajahnya namun foto tersebut telah disunting.

Bagaimanapun keadaan menjadi tidak terkawal selepas anak, isteri dan saudara maranya turut menghubungi bertanyakan perkara yang sama.

“Saya anggap ia adalah gurauan di Facebook. Tanpa membaca apa yang ditulis oleh beliau. Malas nak layan. Lagipun saya tengah memandu.

“Anak sulung saya menghubungi saya mengatakan ramai kawan-kawannya menghubungi beliau dan bertanyakan hal yang sama.



“Kemudian di WhatsApp isteri saya, bertalu-talu WhatsApp daripada kawan-kawannya menanyakan hal yang sama.

“Begitu juga dengan ahli keluarga yang lain. Bertalu-talu menanyakan hal yang sama,” kata Hj. Joe.

Tidak sedap hati dengan kejadian itu dia kemudiannya memberhentikan kenderaan untuk membaca hantaran yang dibuat oleh Siti Kasim.

Hj. Joe berkata, dia berasa diri dan keluarganya telah diaibkan selepas dia melihat apa yang ditulis oleh Siti Kasim dan membaca komen-komen dalam hantaran tersebut.



“Saya “screenshot” tulisan dan komen dalam hantaran tersebut.

“Saya hubungi Siti Kasim melalui mesengger beliau dan mohon beliau padamkan hantaran tersebut. Tidak berjawab.

“Kemudian saya tulis hantaran di facebook menawarkan peguam untuk mewakili saya untuk menyaman Siti Kasim. Bertalu-talu peguam menawarkan diri. Siti Kasim ada menjawab keesokan harinya di mesengger,” kata Hj. Joe.

Pada 22 Disember lalu, Siti Kasim telah berkongsi gambar Hj. Joe sedang memegang sepanduk yang bertulis ‘Kempen Basmi Janda’ dengan logo seorang lelaki dewasa memegang tangan tiga orang kanan-kanak bersama dua wanita dewasa.



Gambar asli adalah foto Hj Joe sedang memegang sepanduk bertulis ‘Jangan Zalimi Felda’.

Dalam hantaran asal yang telah dipadam namun sempat ditangkap layar itu, Siti Kasim telah membuat kritikan.

“Bukan nak cakap apalah kan… aku ingat janda pon tak nak muka-muka lahabau ni. Haha… dia orang ingat janda sekarang desperate ke or janda aka kelas mata dia orang buta ker… hahaha.

“Bodow punya jantan-jantan Melayu… tak ada mende lain dia orang nak pikir kan? Sengal,” kata Siti Kasim.



Bagaimanapun selepas menyedari kesilapannya, Siti Kasim meminta maaf secara terbuka kepada Hj Joe hari ini melalui Facebooknya.

Menurut Siti Kasim, dia telah mengambil gambar itu dari ciapan seorang pengguna di Twitter tanpa memeriksa keaslian foto tersebut.

“Saya dengan tulus ikhlas, meminta maaf kepada Hj Joe atas pengeposan yang saya buat dua hari yang lalu berkenaan ‘Selamatkan Janda’.

“Apabila beliau memberitahu saya bahawa gambar tersebut telah diedit, saya menurun gambar tersebut dengan serta-merta.



“Saya tidak ada keraguan untuk meminta maaf sekiranya saya melakukan kesilapan,” kata Siti Kasim.

Menurut Siti Kasmi dia sendiri telah menjadi mangsa oleh pihak tertentu yang telah menyunting gambarnya dan telah dipanggil dengan pelbagai nama.

“Saya hanya manusia biasa dan saya membuat kesilapan dengan tidak memeriksa kebenaran foto tersebut.

“Sekali lagi, saya memohon maaf kepada Hj Joe dengan kesilapan saya,” kata Siti Kasim.-SM

Selamatkan janda : Siti Kasim minta maaf

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker