Boeing 737 MAX Kembali DI Awan

BRAZIL: Lebih 20 bulan selepas digantung akibat dua kemalangan maut, Boeing 737 MAX kembali terbang semalam dengan penerbangan komersial tanpa insiden di Brazil, kata wartawan AFP.

Penerbangan tambang rendah Gol 4104 dari Sao Paulo tiba dengan selamat di bandar selatan Porto Alegre kira-kira 70 minit selepas berlepas, penerangan pertama yang diharapkan Boeing akan mengubah keadaan daripada krisis yang teruk menjejaskannya.

Sebilangan besar penumpang yang menaiki pesawat berkapasiti 186 tempat duduk dengan 88 peratus yang ditempah tidak begitu menyedari nombor model yang dicat di bahagian depan pesawat itu.

Malah, kru Gol juga tidak menyatakan bahawa ia adalah penerbangan komersial pertama untuk 737 MAX sejak ia digantung daripada beroperasi pada bulan Mac 2019.

“Saya fikir ia adalah penerbangan yang baik,” kata penumpang Naiara Providello.

“Saya tidak tahu sejarah pesawat. Saya rasa mungkin mereka seharusnya memberitahu kami. Tetapi ia adalah penerbangan yang baik.”

https://mykmu.net/2017/09/15/mahathir-mas-dan-boeing/

“Bagus untuk mengetahuinya,” kata penumpang lain ketika diberitahu oleh wartawan AFP sebelum penerbangan bahawa pesawat yang dirombak semula itu membuat penerbangan komersial sulungnya.

“Jika ada di sini, itu pastinya selamat, kan?” kata lelaki itu, ketika penumpang mula didengarkan dengan muzik bossa nova Brazil yang menenangkan.

Gol mengatakan bahawa ia yakin sepenuhnya terhadap peningkatan keselamatan dan memperluaskan program latihan juruterbang yang dilaksanakan oleh Boeing sebagai sebahagian daripada syarat pengawal selia penerbangan untuk mengesahkan semula pesawat.

“Selama 20 bulan terakhir, kami telah melakukan penilaian keselamatan yang paling intensif dalam sejarah penerbangan komersial,” kata naib presiden operasi Gol, Celso Ferrer, dalam satu kenyataan.

“Keselamatan didahulukan dan paling utama.”

Jurucakap Gol memberitahu AFP bahawa mana-mana penumpang yang tidak merasa selesa terbang dengan 737 MAX akan dibenarkan menjadualkan semula penerbangan tanpa sebarang kos. – AFP

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker