Anwar tak cukup undi atau tak mahu Yang di-Pertuan Agong murka?

Wartawan veteran, Datuk A. Kadir Jasin mengakui kegagalan blok pembangkang mencadangkan undi belah bahagi di Dewan Rakyat semalam, menimbulkan syak wasangka dan persoalan tentang strategi dan mainan politik Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bekas penasihat media kepada Tun Dr Mahathir Mohamad itu berkata, tindakan Anwar semalam mendorong kepada persoalan lain iaitu adakah beliau tidak yakin mempunyai sokongan kukuh seperti yang didakwanya pada 13 Oktober lalu.

Ini kerana menurutnya, jika benar Anwar mempunyai sokongan seperti yang diperkata, Pakatan Harapan (PH) boleh mengalahkan Perikatan Nasional (PN) dalam undi belah bahagi menolak belanjawan semalam.

“Mungkin benar (Anwar punya sokongan) dan mungkin tidak, kerana dia dikhabarkan baru saja menyerahkan dokumen kepada Istana Negara bagi membuktikan sokongan 128 ahli Dewan Rakyat terhadapnya.

“Tapi seperti kata Anthony Loke Siew Fook, Ketua Parlimen DAP, kalau PH tolak Rang Undang-undang itu, dia akan dituduh ingkar nasihat Yang di-Pertuan Agong.

“Faktor mematuhi nasihat Yang di-Pertuan Agong ini cukup menarik. Andainya betul Anwar telah mempersembahkan bukti 128 SD (Akuan Bersumpah) menyokong beliau, maka tindak balas Seri Paduka Baginda adalah penentu masa depan Ketua Pembangkang itu,” katanya dalam satu hantaran Facebook hari ini.

Dengan itu kata Kadir, Anwar perlu berhati-hati agar tindakannya tidak menimbulkan kemurkaan Baginda.

Pada masa sama beliau menjelaskan, Belanjawan 2021 masih lagi belum diluluskan dan perlu melalui dua atau tiga peringkat lagi sebelum pengundian terakhir yang dijadualkan pada 17 Disember ini.

“Orang ramai yang tidak arif tentang peraturan Dewan mungkin percaya Belanjawan 2021 telah lulus dan pembangkang belot atau mengaku kalah. Rang Undang-undang Perbekalan 2021 hanya lulus peringkat bacaan kedua iaitu peringkat dasar.

“Mulai Isnin ini, perbahasan akan masuk peringkat jawatankuasa di mana peruntukan setiap kementerian perlu dibahas secara terperinci dan diluluskan.

“Pada peringkat itu, secara teknikal, setiap hari ada peluang bagi mengusulkan undi belah bahagi oleh mana-mana 15 Ahli Parlimen,” katanya lagi. MD

https://mykmu.net/2017/01/16/sultan-johor-murka-mahathir-tuduh-tanah-tergadai-kepada-china/

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker