PKPB di Kedah, Terengganu dan Johor mungkin ditamatkan

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata, perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di Kedah, Terengganu dan Johor mungkin ditamatkan tidak lama lagi, sekiranya keadaan Covid-19 bertambah baik di ketiga-tiga negeri tersebut dalam dua minggu ini.

“Kita melaksanakan PKPB selama dua minggu tetapi selepas dua minggu, mungkin kita akan melihat beberapa perkembangan baik di Kedah, Terengganu dan Johor.

“Sekiranya ada perkembangan yang baik, mungkin kita akan mempertimbangkan untuk mengembalikan (negeri-negeri itu) ke PKPP (perintah kawalan pergerakan pemulihan),” kata Noor Hisham dalam sidang akhbarnya di Kementerian Kesihatan di Putrajaya hari ini.

Sebelum ini, semua negeri di Malaysia telah diletakkan di bawah PKPB kecuali Perlis, Pahang dan Kelantan. Sebahagian besar Sarawak juga dikecualikan dari PKPB selain Kuching.



Noor Hisham berkata, penting untuk melindungi negeri-negeri zon hijau ini, terutama daripada mereka yang datang dari zon merah.

“Kita harus melihat bagaimana menyaring mereka yang datang dari zon merah ke zon hijau.

“Kita perlu melindungi negeri-negeri (hijau) ini dengan campur tangan pihak berkuasa kesihatan dan memastikan bahawa mereka yang kembali dari negeri atau daerah merah (ke zon hijau) disaring dan diuji dan sebagainya,” katanya.

Dia juga menekankan bahawa PKPB bersyarat tidak akan diperlukan jika semua orang mematuhi prosedur operasi standard (SOP).



“Tetapi kerana kepatuhan adalah satu isu, kita harus melaksanakan PKPB untuk tujuan penguatkuasaan.

“Kita harus membatasi orang ramai dari rantas daerah atau rentas negeri.

“Sekiranya kita dapat mengendalikannya, maka kita dapat mencegah penyebaran (Covid-19) ke zon hijau,” katanya. Mk

Apabila Pilot Menjadi Penjaja



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker