Umno tak jadi kerajaan tanpa ‘pengorbanan’ Bersatu kenyataan songsang – Isham

Umno tak jadi kerajaan tanpa ‘pengorbanan’ Bersatu kenyataan songsang – Isham

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Isham Jalil menyifatkan kenyataan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengatakan tanpa ‘pengorbanan’ Bersatu, Umno tidak mungkin jadi kerajaan sebagai satu kenyataan ‘songsang’.

Katanya, pendirian Umno ketika Mahathir Mohamad meletak jawatan sebagai perdana menteri selepas ‘langkah Sheraton’ pada Mac 2020 adalah meminta supaya Parlimen dibubarkan.

Bagaimanapun katanya, Umno akhirnya menyokong pembentukan kerajaan baharu berikutan Parlimen tidak dapat dibubarkan kerana penularan wabak Covid-19 ketika itu.

“Kenyataan ini songsang Tuan Ibrahim, selepas ‘Langkah Sheraton’, Bersatu dan PAS yang tidak akan jadi kerajaan tanpa Umno.

“Kami ingin bubar Parlimen semasa Mahathir letak jawatan, kamu (PAS) yang ingin angkat Muhyiddin (Yassin) jadi PM. Apabila tidak boleh bubar sebab Covid-19, maka baru kami sokong untuk bentuk kerajaan. Jika kami tidak sokong, kamu pun tidak jadi menteri,” katanya dalam hantaran di Facebook, hari ini.

Isham mendakwa, Muhyiddin yang juga presiden Bersatu sebelum ini turut pernah mengugut untuk menarik sokongan terhadap kerajaan sekarang dengan mengatakan Umno menjadi kerajaan pada hari ini adalah disebabkan beliau.

“Muhyiddin pernah ugut ingin tarik sokongan sebab dia pun kata macam kamu yang kononnya sebab dia yang Umno boleh jadi kerajaan.

“Oleh itu jika kamu begitu berkuasa dan tidak suka Umno, mengapa tidak tarik-tarik lagi sokongan? Takut hilang jawatan dan kalah pilihanraya? Janganlah sombong dan angkuh sangat, Islam tidak ajar untuk jadi sombong dan angkuh,” katanya.

Terdahulu, Tuan Ibrahim yang juga menteri alam sekitar dan air berkata, keberadaan Umno kembali menjadi kerajaan hari ini selepas kalah pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) adalah hasil pengorbanan Bersatu yang meninggalkan Pakatan Harapan (PH).

“Tanpa mereka (Bersatu), Umno pun tak mungkin berada dalam kerajaan persekutuan hari ini. Takkan jika kita menang jadi kerajaan tiba-tiba kita nak mengetepikan sahabat dan rakan kita,” katanya ketika ucapan perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS ke-63, di Alor Setar, hari ini. FMT

Umno tak jadi kerajaan tanpa ‘pengorbanan’ Bersatu kenyataan songsang – Isham


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Karangan mengenai kemalangan, jadi kenyataan buat pelajar

Resepi Kuih Keria Antarabangsa Gula Melaka

Shila Amzah buat ‘perangai’ lagi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker