Malaysia akan pastikan Sukan Sea 2027 berjalan lancar – Ismail

Malaysia akan pastikan Sukan Sea 2027 berjalan lancar – Ismail

Malaysia akan memastikan penganjuran Sukan Sea 2027 berjalan dengan lancar, kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Jaminan tersebut diberikan Perdana Menteri selepas Malaysia diumum selaku tuan rumah bagi edisi ke-34 temasya dwitahunan itu, hari ini.

“Khabar gembira buat negara, Malaysia dipilih sebagai tuan rumah Sukan Sea 2027.

“Ini merupakan kali ketujuh kita menjadi tuan rumah dan pastinya banyak persiapan perlu dilakukan untuk memastikan kelancaran temasya dwitahunan ini,” katanya menerusi ciapan di Twitter beliau hari ini.

Mesyuarat Persekutuan Sukan Sea (SEAGF) pagi tadi, sebulat suara bersetuju untuk memilih Malaysia sebagai tuan rumah Sukan Sea 2027.

Malaysia sebelum ini pernah menjadi tuan rumah temasya itu pada 1965, 1971, 1977, 1989, 2001 dan 2017. Pada 1965 dan 1971 temasya itu dikenali sebagai Sukan Semenanjung Asia Tenggara (SEAP) dan hanya pada 1977 ia dikenali sebagai Sukan Sea.

Presiden Majlis Olimpik Malaysia Tan Sri Mohamad Norza Zakaria yang berada di Hanoi berkata pihaknya akan membuat janji temu untuk memaklumkan secara rasmi perkara itu kepada Perdana Menteri serta Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu apabila kembali ke Malaysia.

Kemboja dijadual menjadi tuan rumah buat julung kalinya tahun depan bermula dari 5 hingga 16 Mei manakala Thailand pula bakal menjadi penganjur pada edisi 2025.

Sukan Sea ke-31 sedang berlangsung di Hanoi, Vietnam dari 12 hingga 23 Mei. HM

Malaysia akan pastikan Sukan Sea 2027 berjalan lancar – Ismail


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Waze punya pasal terpaksa terokai hutan

Tony Fernandes dan Kamarudin terima gaji lebih RM14j tahun lalu

Baby Shima kena kecam lagi goyang pinggul

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker