Amalkan konsep ‘semak dan imbang’ bila Parlimen bersidang, bukan ‘semak dan samun’ – Ahmad Faizal

KUALA LUMPUR: Kesemua ahli Parlimen, baik dari blok Kerajaan, Pembangkang, mahupun Bebas, harus memberi fokus sepenuhnya kepada perbincangan dan pendebatan berkaitan COVID-19 sewaktu sidang Dewan Rakyat kembali berjalan.

Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, beliau khuatir ada pihak-pihak tertentu yang begitu mengharapkan sidang dibuka, tetapi bukan untuk semak dan imbang, tetapi menjadi ‘semak dan samun’.

Menurut Ahli Parlimen Tambun itu lagi, sekiranya sesi Parlimen hanya dipenuhi dengan pertelingkahan dan perkelahian sesama ahlinya, maka segala masalah yang melingkari negara iaitu COVID-19, serta kedudukan ekonomi yang meruncing tidak akan selesai.

“Kalau kita bersidang di Parlimen tetapi Perdana Menteri, dan Ahli-ahli Kabinet lebih banyak bertengkar dengan pembangkang dalam Parlimen, dengan keadaan orang luar nampak kita berkelahi di Parlimen tetapi masalah COVID-19, ekonomi rakyat tak selesai, ia lebih merosakkan negara daripada yang pemulihan kita harapkan.

“Pembangkang dan Kerajaan mesti pastikan keselamatan rakyat dijaga dahulu. Kemudian kalau nak bertengkar dalam Parlimen, nak berlawan dalam pilihan raya kecil atau pilihan raya umum, dipersilakan,” katanya lagi.

UMNO Akan Terus Main Peranan Proaktif Sebagai Agen Semak Dan Imbang Kepada Kerajaan Baru

Bekas Menteri Besar Perak itu berkata demikian dalam Agenda AWANI kelolaan Editor Kanan Nazri Kahar yang disiarkan malam ini.

Pada 24 Februari lepas, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan pandangan bahawa Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuatkuasa pada suatu tarikh yang difikirkan sesuai atas nasihat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, Baginda menegaskan bahawa sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi yang berteraskan prinsip Keluhuran
Katanya lagi, Al-Sultan Abdullah menitah tanggapan sesetengah pihak bahawa pelaksanaan proklamasi darurat menghalang Parlimen untuk bersidang adalah tidak tepat.

Titah Seri Paduka Baginda itu menerima sambutan baik dari kalangan pihak yang mendesak agar Kerajaan tidak menggunakan alasan Proklamasi Darurat untuk menghalang proses semak dan imbang tersebut.

Mengulas lanjut, Ahmad Faizal berkata, beliau masih berpendapat Proklamasi Darurat amat perlu memandangkan beberapa kajian mendapati sekiranya tidak dilaksanakan, ia akan membawa impak COVID-19 yang lebih teruk kepada negara ini.

Namun beliau menyambut baik Titah Agong agar Parlimen perlu bersidang, dan mengharapkan ia dapat memberi tumpuan penuh kepada usaha menangani COVID-19 serta ekonomi negara.

Selain itu, beliau berkata, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempunyai tempoh enam bulan untuk memaklumkan kepada Tuanku mengenai tarikh pembukaan Dewan Rakyat.

Perisytiharan darurat: Proses semak dan imbang masih terpakai – Pakar Perlembagaan

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker