Peminat kena kelentong, Safawi tak main lagi

Ketiadaan bintang bola sepak negara, Safawi Rasid pada aksi Liga Primeira Portugal malam kelmarin ketika Portimonense SC menentang Santa Clara jelas tidak disenangi oleh peminat bola sepak tanah air.

Kekecewaan penyokong negara itu hadir selepas menyangka Safawi bakal disenaraikan bersama pasukan selepas Facebook rasmi kelab berkenaan ‘tagged’ nama Safawi seolah memberi harapan pemain itu akan beraksi.

Namun segala harapan itu palsu apabila Safawi langsung tidak kelihatan termasuk di bangku simpanan yang kemudiannya mendatang kemarahan penyokong Malaysia seolah di ‘scam’ oleh kelab terbabit.

Susulan itu, ratusan penyokong dan netizen tempatan mula menyerang Facebook Portimonense SC dengan mendakwa kelab berkenaan sengaja menggunakan nama pemain Harimau Malaya itu untuk mendapatkan perhatian di laman sosial.

“Nak suruh bagi masa macam mana lagi. Loan (pinjaman) tinggal 11 bulan je lagi. Kalau dia tak masuk macam mana dia nak bagi impak. Dah tu sedap sedap tag pawi. Kalau mamat tu main tak apa la jugak,” kata pemilik akaun bernama, Fazly Hassan.

Bagi seorang lagi peminat tanahair, Mohd Nor Iqmal, dia ternyata kecewa dengan Portimonense SC yang dianggap cuba mengambil kesempatan ke atas populariti Safawi di Malaysia bagi menaikkan ‘likes’ di Facebook kelab itu.

“Yang aku cuma risaukan, kelab-kelab luar negara ni ambil pemain kita hanya untuk marketing pasukan dia orang. Dah sampai target, booommm!! babai!,” kata Iqmal.

Sementara itu, Shhalim Mhsh pula mahu barisan kejurulatihan pasukan memberi kepercayaan kepada Safawi untuk turun sebagai pemain gantian.

“Kelab kena bagi Pawi (Safawi) bermain. Sekurang-kurangnya 25 minit terakhir sebelum perlawanan berakhir. Percayalah Safawi mampu beri impak yang baik kepada pasukan,” kata Shhalim.

Safawi, 23, yang berhijrah daripada Johor Darul Ta’zim (JDT) secara pinjaman selama semusim sebelum ini turut tercicir apabila namanya tidak disenaraikan dalam dua aksi terdahulu.

Sebaliknya, pemain kelahiran Dungun, Terengganu itu hanya beraksi bersama skuad bawah 23 (B-23) tahun Portimonense menentang Sporting CP yang berkesudahan tewas 3-1 yang berlangsung dua minggu lalu. HM

Safawi dah boleh cakap Portugal [Video]

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker