Twitter padam ciapan Mahathir kerana langgar peraturan

Laman sosial Twitter memadam satu ciapan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berhubung kenyataan Presiden Perancis Emmanuel Macron, tidak lama selepas meletakkan tanda pada ciapan tersebut atas dasar “mengangkat keganasan”.

Setakat pukul 10.50 malam tadi, ciapan itu telah digantikan dengan pesanan “Ciapan ini mencabuli peraturan Twitter”.

Ciapan itu sebahagian daripada bebenang oleh Mahathir berkenaan kenyataan Macron susulan pembunuhan seorang guru di Perancis, yang antara lain mengisytiharkan “perang” terhadap apa yang disifatkannya sebagai “pemisah Muslim” dan menyifatkan Islam sebagai agama “dalam krisis”.

Dalam ciapan yang dipadam itu, Mahathir mengatakan “Muslim ada hak untuk marah dan membunuh berjuta rakyat Perancis atas penyembelihan di masa lalu.”

Twitter pada mulanya hanya menanda ciapan itu kerana didakwa mengangkat keganasan (glorifying violence).

Apabila kenyataan itu diulang ciap, ia akan digantikan dengan pesanan yang mengatakan “Ciapan ini mencabuli Peraturan Twitter berkaitan mengangkat keganasan”.

“Bagaimanapun, Twitter memutuskan agar ciapan itu kekal dapat diakses kerana mungkin berkaitan dengan kepentingan awam”.

Pesanan daripada Twitter itu juga menyediakan pautan kepada pengguna lain untuk tetap menunjukkan ciapan Mahathir atau membaca lebih lanjut mengenai dasar pengecualian kepentingan awamnya.

Di bawah dasar itu, ciapan yang sepatutnya dipadam boleh dikekalkan jika langkah itu dianggap untuk kepentingan awam. Ia hanya terpakai kepada pegawai kerajaan yang memenuhi kriteria tertentu.

Sebelum dipadam, ramai pengguna Twitter yang menyuarakan kebimbangan dan kritikan terhadap pandangan tersebut.

Ia turut dilaporkan media antarabangsa, antaranya Detik, Al Jazeera, South China Morning Post, New York Post dan agensi Reuters.

Setiausaha Dalam Negeri untuk Sektor Digital Perancis, Cedric O mengatakan dia telah berhubung dengan pegawai Twitter untuk menggesa akaun Mahathir digantung serta-merta.

“Jika tidak, Twitter akan bersubahat dengan seruan untuk pembunuhan,” katanya.

Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia Andrew Goledzinowski berkata dia terganggu dengan kenyataan Mahathir itu.

“Saya tahu dia tidak, dan tidak akan, menyokong keganasan sebenar. Tetapi dalam keadaan sekarang, kata-kata boleh mendatangkan akibat,” katanya. Mk

Ciapan Jelik Kepada Permaisuri, Warga maya bongkar identiti 4 individu

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker