Peguam fail saman isu Agong tak isytihar darurat

Seorang peguam memfailkan tindakan undang-undang berhubung keputusan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk tidak menerima cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk pengisytiharan darurat.

Plaintif Syed Iskandar Syed Jaafar, melalui firma guaman Tetuan Kengadharan & Co, memfailkan Saman Pemula di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.

Kerajaan Malaysia disenaraikan sebagai defendan tunggal dalam tindakan undang-undang itu.

Ahad lalu, Agong memutuskan untuk tidak memberi perkenan cadangan Muhyiddin dengan menyifatkan tiadak keperluan untuk perkara itu selain menambah kerajaan Perikatan Nasional (PN) sekarang menangani pandemik Covid-19 dengan berkesan.

Syed meminta mahkamah untuk antara lain menentukansama ada Agong mempunyai budi bicara sepenuhnya untuk tidak mengisytiharkan darurat walaupun perdana menteri menasihatkan sebaliknya.

Plaintif meminta mahkamah menentukan perkara ini berdasarkan Artikel 40 dan 150 Perlembagaan Persekutuan.

Artikel 40 antara lain secara umum membahas tentang perlunya Agong bertindak sesuai dengan nasihat kabinet atau menteri yang bertindak di bawah kekuasaan umum kabinet.

Artikel 150 pula antara lain membahas tentang kuasa Agong untuk mengeluarkan pengisytiharan darurat di mana terdapat situasi di mana keselamatan, ekonomi, atau ketenteraman awam di Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam.

“Ini merupakan litigasi kepentingan awam untuk menegakkan Perlembagaan Persekutuan,” kata plaintif pada kertas kausanya.

Syed Iskandar juga meminta pengadilan untuk menentukan keabsahan suatu pindaan terhadap Artikel 150, yang memasukkan klausa antara lain, melarang mahkamah mendengar tindakan undang-undang berhubung dengan isu pengisytiharan darurat.

Di antara pindaan ini adalah penyisipan Artikel 150 (8), yang antara lain menyatakan bahawa tidak ada mahkamah yang memiliki kuasa untuk memenuhi atau menentukan permohonan, pertanyaan atau proses apa pun, dalam bentuk apa pun, dengan alasan apa pun, mengenai kesahihan pengisytiharan darurat.

Menurut salinan afidavit, Syed Iskandar dengan hormatnya mendakwa bahawa keengganan Agong bertindak atas nasihat perdana menteri mengakibatkan Raja menjalankan fungsinya dengan cara yang tidak sesuai dengan Artikel 40 dan 150 Perlembagaan Persekutuan.

“Saya benar-benar percaya bahawa penentuan mengenai pertanyaan-pertanyaan di atas oleh mahkamah terhormat ini penting untuk menegakkan kedaulatan undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Syed Iskandar juga menuduh bahawa pindaan Artikel 150 tersebut adalah tidak berperlembagaan dan dengan itu batal serta tidak sah.

“Pindaan seperti itu meminggirkan kuasa semakan kehakiman yang merupakan sebahagian daripada struktur asas Perlembagaan Persekutuan,” katanya. Mk

Rais persoal AG berhubung keputusan Agong?

Related Articles

One Comment

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker