Tangani krisis Covid-19 ikut Perlembagaan – Tok Mat

SEREMBAN: Kerajaan diseru menangani krisis kesihatan akibat pandemik Covid-19 ketika ini dengan fokus dan berperlembagaan selain menggiatkan usaha mendidik masyarakat berasaskan sains serta data.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kemampuan sistem kesihatan negara dalam menangani krisis itu adalah teruji dan telah diiktiraf sebagai salah satu negara dengan tindakan terbaik serta wajar dicontohi.

Oleh itu, katanya, sebarang tindakan menangani krisis berkenaan mestilah memaparkan keupayaan kerajaan bertindak dengan wajar, saintifik dan mengambil kira kepentingan awam.

“Malaysia tidak berada dalam keadaan kelumpuhan ekonomi, sistem kesihatan dan keselamatan awam.

Darurat : Saya gesa Anwar cermin diri – Zuraida

“Malah Malaysia berada dalam fasa pemulihan ekonomi yang berfokus, dirangsang dengan pelbagai stimulus yang selari dengan kepentingan rakyat dengan sistem kesihatan berfungsi dengan baik walaupun tertekan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamad yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau berkata, rakyat yang terkesan dengan krisis tersebut terus patuh dengan protokol kesihatan yang diwartakan malah terus gigih berikhtiar memberdayakan diri mereka dengan pekerjaan dan perniagaan bagi kelangsungan kehidupan.

“Saya menyeru agar kerajaan menangani krisis ini dengan fokus, berperlembagaan dan mempergiatkan segala usaha mendidik masyarakat berasaskan sains dan data. Pandemik ini hanya akan dapat diatasi dengan pendekatan saintifik, pemulihan ekonomi dan kepatuhan kepada Perlembagaan,” katanya.

Darurat : Saya gesa Anwar cermin diri – Zuraida

Menurutnya, sesuatu yang membelakangkan sains, menjejaskan ekonomi dan memencilkan peranan Perlembagaan Persekutuan meletakkan negara dan rakyat dalam keadaan lebih sulit serta memburukkan lagi keadaan.

“Tanganilah krisis ini dengan mempertahankan Perlembagaan, membenarkan demokrasi berfungsi, memperkemas respons sistem kesihatan dan keselamatan awam serta mengutamakan kepentingan rakyat biasa dengan tidak menambahkan kesususahan kepada mereka,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Muhyiddin yang dalam darurat, bukan negara – Mat Sabu

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker