Bekas KM minta hentikan pinjaman SDB kepada AirAsia

Presiden Parti Maju Sabah yang juga bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee. - NSTP/Aswadi Alias
Presiden Parti Maju Sabah yang juga bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee. – NSTP/Aswadi Alias

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah digesa menghentikan pinjaman RM300 juta yang diluluskan anak syarikatnya, Bank Pembangunan Sabah (SDB) kepada AirAsia.

Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee, berkata langkah itu perlu memandangkan pinjaman kepada syarikat penerbangan berkenaan adalah berisiko.

“Industri penerbangan bukanlah sesuatu yang harus ditanggung oleh SDB ketika pandemik COVID-19. Mana-mana pegawai bank dan pengusaha tahu apa krisis yang dihadapi oleh industri penerbangan.

“Seperti yang dilaporkan, Malaysia Airports menyaman AirAsia berjumlah RM78.16 juta. Adakah pinjaman RM300 juta oleh SDB kepada AirAsia melebihi had peminjam tunggal mengikut standard perbankan?

“Oleh kerana kerajaan negeri sekarang baru saja memegang jawatan tiga minggu yang lalu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa pinjaman itu diluluskan ketika era pemerintahan lalu. SDB harus dipertanggungjawabkan untuk kelulusan pinjaman itu,” katanya dalam kenyataan, di sini.

Bekas Ketua Menteri Sabah itu mengulas mengenai laporan yang mengatakan AirAsia mendapat pinjaman SDB bagi membiayai operasi syarikat penerbangan tambang murah berkenaan.

Semalam, perkara itu turut disahkan AirAsia dan ia dikatakan bertujuan untuk meningkatkan kehadiran logistik syarikat itu di Sabah, sekali gus akan mewujudkan lebih 100,000 pekerjaan baharu.

Teck Lee yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dilantik, berkata berdasarkan laporan berita nasional dan antarabangsa, SDB meluluskan pinjaman RM300 juta kepada AirAsia untuk memastikan ia tetap bertahan ketika pandemik COVID-19.

“Laporan itu menyatakan bahawa pinjaman berjumlah RM300 juta itu akan membuat syarikat penerbangan bertahan selama dua bulan, membiayai operasi tempatan.

“Apa yang akan berlaku selepas dua bulan dan syarikat penerbangan tidak pulih? Bagaimana jika AirAsia berakhir seperti Dragon Air, anak syarikat Cathay Pacific yang hebat, sebuah syarikat penerbangan Hong Kong? Dua hari yang lalu, Cathay Pacific menutup Dragon Air.

“Menurut laporan berita yang sama, AirAsia dilaporkan akan mengumpulkan RM2.5 bilion pada akhir tahun. Dua minggu lalu, AirAsia X Bhd mencadangkan penstrukturan hutang dan pemotongan modal saham bernilai RM63.5 bilion untuk mengelakkan pembubaran.

“Sangat membimbangkan bahawa laporan itu sudah membicarakan mengenai mengelakkan pembubaran,” katanya.

Teck Lee berkata pinjaman RM300 juta itu tidak membawa makna yang besar kepada AirAsia jika dibandingkan hutangnya sebanyak RM66 bilion.

“Bagaimana RM300 juta dana SDB yang kecil dapat membantu AirAsia terus bertahan? RM300 juta hanyalah 4.5 peratus daripada pendedahan hutang AirAsia.

“Sebaliknya, RM300 juta dapat banyak membantu menghidupkan semula ekonomi Sabah dengan memberi pinjaman kepada sektor perumahan atau pertanian mahupun pembinaan di Sabah.

“Kami berharap AirAsia dan Malaysia Airlines dapat terus berkhidmat untuk negara tetapi bagi Sabah dan SDB adalah tidak untuk mengambil risiko dana yang sangat terhad untuk menjaga AirAsia tetap bertahan,” katanya.

Beliau berkata, sekiranya ada pertolongan yang diperlukan untuk memastikan AirAsia dan Malaysia Airlines tetap bertahan, ia adalah tugas kerajaan Persekutuan.

AirAsia catat kerugian RM803.85 juta pada suku pertama 2020

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker