Spekulasi darurat makin bertiup kencang

Spekulasi kerajaan akan meminta Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat semakin mendapat perhatian, malah ia dikuatkan lagi dengan laporan beberapa media termasuk dari arus perdana.

Bagaimanapun, ketika berita ini ditulis, belum ada petanda dari Putrajaya bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin akan mengambil tindakan sedemikian.

Pengisytiharaan darurat dikatakan pilihan terbaik bagi kerjaan dalam menangani wabak Covid-19 ketika ini.

Namun, ia juga dianggap sebagai jalan bagi Muhyiddin untuk tidak membubarkan Parlimen bagi memberi laluan kepada pilihan raya diadakan, jika dia tidak mempunyai majoriti dari Dewan Rakyat.

Ini kerana Perlembagaan Persekutuan akan ditangguhkan, sekali gus mengenepikan keperluan untuk mengundi.

Pakar Perlembagaan Shamrahayu Aziz dilihat turut membicarakan isu tersebut dengan membangkitkan 15 soalan beserta jawapan mengenai fakta perundangan berkenaan darurat.

Hantaran tersebut juga turut diterbitkan semula oleh agensi berita arus perdana, Bernama dan Astro Awani, sekaligus menjadikannya tular di media sosial.

Dalam catatan yang sama, ulang kicau pengacara Lim Wei Jit mengenai keprihatinannya juga tular secara meluas.

Lim berkata keadaan darurat akan menakutkan pelabur dan memberikan kuasa eksekutif untuk membentuk undang-undang ordinan yang boleh melanggar Perlembagaan Persekutuan dan hak asasi manusia tanpa melalui Parlimen.

Sementara itu, MalaysiaNow juga dilaporkan menerbitkan artikel yang memetik sumber-sumber mengatakan bahawa kabinet akan mempertimbangkan selepas rayuan ‘beremosi’ pegawai atasan untuk kestablian politik ketika kematian Covid-19 meningkat.

Muhyiddin mempengerusikan mesyuarat kabinet khas hari ini, dipercayai akan membincangkan belanjawan 2021 dan keadaan wabak Covid-19.

Bagaimanapun, pertemuan hari ini juga turut mengundang spekulasi akan berlaku rombakan kabinet ekoran pengumuman presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bahawa partinya akan memperkuat kerjasama dengan Perikatan Nasional Muhyiddin, seminggu setelah mengancam untuk menarik sokongan.

Terdapat juga spekulasi bahawa Umno mahu jawatan menteri kanan termasuk timbalan perdana menteri.

Namun, sumber-sumber rapat Malaysiakini tidak memberikan sebarang petunjuk bahawa pengisytiharan darurat atau rombakan sedang dijalankan.

Apa itu pengisytiharan darurat?

Darurat bermaksud suatu keadaan berkaitan keselamatan, ekonomi dan ketenteraman awam yang tidak dapat dikawal melalui sistem pentadbiran biasa.

Pengisytiharan darurat adalah suatu pemasyhuran yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong melalui suatu pewartaan bahawa keadaan tersebut telah wujud atau hampir berlaku.

Menurut Shamrahayu, darurat boleh diisytiharkan semasa Parlimen sedang bersidang atau setelah dibubarkan dan ia tidak akan mengakibatkan Dewan digantung jika belum dibubarkan.

Namun, sekiranya Parlimen tidak bersidang atau dibubarkan, Yang di-Pertuan Agong boleh mengisytiharkan darurat.

Menurut Shamrahayu, kuasa perundangan akan dikembalikan ke Parlimen jika bersidang semasa darurat.

Keadaan darurat boleh diisytiharkan di seluruh negara atau di mana-mana kawasan Persekutuan.

Sekiranya darurat di seluruh negara diisytiharkan, tidak ada pilihan raya umum dalam tempoh 60 hari Parlimen dibubarkan.

Muhyiddin kini mentadbir kerajaan persekutuan dengan hanya majoriti dua kerusi di Dewan Rakyat.

Presiden PKR, Anwar Ibrahim bulan lalu mendakwa mempunyai majotiti yang cukup untuk membentuk kerajaan baru dan dipercayai dengan sokongan ahli parlimen Umno.

Umno juga minggu lalu dilaporkan sedang menimbang untuk menarik sokongan dari PN.

Bagaimanapun, Zahid mengambil langkah mengumumkan gencatan politik dan susulan Covid-19 dan menegaskan menyokong kerajaan PN.

Zahid berkata, Umno juga mendokong kerajaan PN dalam memberi fokus kepada agenda membantu rakyat dan negara.

Ini berlaku seminggu setelah Umno mengancam untuk menimbang menarik sokongannya kepada PN.

Sehingga tengah hari semalam, terdapat 8,183 kes Covid-19 yang aktif dilaporkan dalam negara. Malaysiakini

Ingkar perintah darurat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker