BPN 2.0 dibayar lebih awal babitkan lebih 7 juta penerima

KUALA LUMPUR: Proses pembayaran Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) fasa pertama dimulakan secara berperingkat bermula 19 Oktober lalu membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang.

Kementerian Kewangan menerusi soalan lazim menjelaskan pembayaran dimulakan lebih awal daripada tarikh yang disasarkan iaitu 26 Oktober ini memandangkan ramai penerima bantuan.

Ini sekali gus menjawab perkongsian beberapa netizen bahawa mereka sudah menerima bayaran bantuan itu pada minggu ini, lebih awal daripada tarikh yang diumumkan kementerian sebelum ini.

“Ini adalah hasil usaha pegawai-pegawai kementerian, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan institusi kewangan yang memastikan agar sistem pembiayaan tersedia secepat mungkin demi membantu kesemua 10.6 juta penerima BPN 2.0 dalam fasa pertama ini.

8.3 juta rakyat M’sia bakal terima BPN mulai Isnin

“Pembayaran sedang dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40,” katanya.

Katanya lagi, pembayaran sudah pun bermula pada 19 Oktober membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang.

“Bagi golongan M40, pembayaran telah bermula semalam membabitkan 1.4 juta penerima kategori isi rumah dan 1.7 juta penerima kategori bujang.

“Memandangkan jumlah besar penerima, proses pengkreditan bayaran BPN 2.0 akan berterusan dan dijangka diselesaikan sebelum hujung bulan ini,” katanya.

Beri bantuan tambahan RM1,000 kepada penerima BPN di Sabah, kata Najib

Mana-mana penerima yang bantuan mereka gagal dikredit akan dapat menuntut bayaran tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) pada tarikh yang akan diumumkan kelak.

“Memandangkan beberapa negeri sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur operasi standard (SOP), seperti sebelum ini.

“Ingin diingatkan juga bahawa tempoh permohonan baharu untuk BPN2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini,” katanya.

Bantuan Prihatin Nasional 2.0 dibayar 26 Oktober ini

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker