NASA Osiris-Rex ‘mencium’ asteroid Bennu dalam misi bersejarah [ VIDEO ]

WASHINGTON: Selepas perjalanan selama empat tahun, kapal angkasa robotik NASA Osiris-Rex sempat menyentuh permukaan asteroid Bennu yang berserakan batu semalam untuk mengumpulkan sampel batu dan debu dalam operasi ketepatan 330 juta kilometer dari Bumi.

Pergerakan yang disebut “Touch-And-Go” atau TAG dikendalikan oleh Lockheed Martin Space di Denver, Colorado, di mana pada jam 6:12 petang waktu tempatan, seorang penyiar berkata: “Touchdown diumumkan. Persampelan sedang berlangsung,” dan saintis bersorak meraikannya.

Sample collection rehersal image
Captured on Aug. 11, 2020 during the second rehearsal of the OSIRIS-REx mission’s sample collection event, this series of images shows the SamCam imager’s field of view as the NASA spacecraft approaches asteroid Bennu’s surface. The rehearsal brought the spacecraft through the first three maneuvers of the sampling sequence to a point approximately 131 feet (40 meters) above the surface, after which the spacecraft performed a back-away burn.
Credits: NASA/Goddard/University of Arizona

Sekiranya Osiris-Rex berjaya pulang pada bulan September 2023, ia akan mengumpulkan sampel terbesar dari angkasa sejak era Apollo.



“Kami fikir kami mungkin akan kembali dengan gambaran awal mengenai bagaimana sistem suria, seperti apa persamaan dengan kita, berbilion tahun lalu,” kata saintis NASA, Michelle Thaller.

“Kami mencari asal-usul kita di luar sana, dan itulah sebabnya kami telah pergi sejauh ini untuk membawa sedikit Bennu kembali.”

Kapal angkasa yang ukurannya kira-kira saiz sebuah van besar, meluncur perlahan hingga merangkak hanya 10 sentimeter sesaat pada fasa terakhir turunnya ke kawah Nightingale asteroid di kutub utara asteroid, yang berukuran lilit 490 meter.

Ia menurunkan lengan robot ke zon sasaran dengan ukur lilit hanya lapan meter, atau sama dengan kira-kira tiga petak tempat letak kereta, kemudian melepaskan nitrogen bertekanan untuk menggegarkan bahan permukaan dan mengambil sampelnya.



Kapal angkasa itu melepaskan pendorongnya untuk bergerak dari permukaan Bennu.

Semua ini berlaku kira-kira 18.5 minit lebih awal daripada yang diumumkan, dan gambar pertama hanya akan tersedia hari ini selepas maklumat lanjut diperoleh dan mempunyai kadar penghantaran data yang lebih tinggi.

Kita perlu menunggu hingga Sabtu untuk mengetahui sama ada Osiris-Rex berjaya mengumpulkan jumlah habuk yang diinginkan.

Saintis menginginkan sekurang-kurangnya 60 gram tetapi kapal angkasa mampu mengambil sebanyak dua kilogram, atau lima kilogram.



Beth Buck dari Lockheed Martin menjelaskan bahawa adalah tidak mungkin untuk benar-benar mendarat di asteroid, “maka, kita hanya akan mencium permukaannya.” – AFP

These images show the OSIRIS-REx Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism (TAGSAM) sampling head extended from the spacecraft
These images show the OSIRIS-REx Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism (TAGSAM) sampling head extended from the spacecraft at the end of the TAGSAM arm. The spacecraft’s SamCam camera captured the images on Nov. 14, 2018 as part of a visual checkout of the TAGSAM system, which was developed by Lockheed Martin Space to acquire a sample of asteroid material in a low-gravity environment. The imaging was a rehearsal for a series of observations that will be taken at Bennu directly after sample collection.

Sumber: NASA.gov 

Nasa Wallops launch: Astronauts to test new $23m toilet at space station



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker