Sesetengah penduduk kg di Semporna tak terima bekalan makanan

Sebilangan penduduk kampung di Semporna, Sabah yang diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) tidak menerima bekalan makanan mencukupi walaupun kerajaan memiliki pengalaman itu beberapa bulan yang lalu.

Penduduk kampung Air Air, Mukmin Nantang, 26, berkata kepada Malaysiakini bahawa ramai penduduk kampung tidak menerima bantuan makanan kerana senarai nama yang tidak lengkap.

Mukmin menganggarkan lebih separuh penduduk kampung Bangau-Bangau yang berhampiran kampungnya tidak menerima bekalan makanan pada 13 Okt.

“Mereka tak faham keadaan di bawah. Mereka hanya dapat senarai nama dari pihak tertentu, atau dari yang lama, yang tidak lengkap. Oleh itu, ada yang ketinggalan, misalnya, mereka yang menyewa rumah.

“Ramai orang tidak dapat (bantuan). Saya rasa lebih separuh penduduk kampung di Kampung Bangau-Bangau belum menerimanya,” tambahnya.

Kementerian Kesihatan mengumumkan kluster baru Bangau-Bangau pada 22 Sept lalu yang melibatkan 400 kes Covid-19.

Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) dikenakan di daerah Semporna sejak 29 Sept, manakala enam daerah diletakkan di bawah PKPD dari 10 hingga 23 Okt.

Ini termasuk sembilan kampung di enam kawasan di Semporna: Kampung Bangau-Bangau Hujung, Kampung Bangau-Bangau Darat, Kampung Hallo, Kampung Ubian, Kampung Panji, Kampung Air, Kampung Selamat, Kampung Simunul dan Kampung Pinggir Bakau.

Selain itu, seluruh negeri Sabah juga dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dari 13 hingga 26 Okt.

Penduduk di bawah PDPD tidak dibenarkan meninggalkan rumah mereka dan akan menerima catuan makanan.

‘Bekalan makanan bukan perkara main-main’

Susunan rumah di kampung berkenaan yang tidak teratur menjadi sebab mengapa beberapa keluarga tidak termasuk dalam senarai dan tidak mendapat bantuan, kata Mukmin, seorang aktivis sosial yang memperjuangkan pendidikan anak-anak tanpa kewarganegaraan di Semporna.

“Di beberapa kampung, seperti Kampung Air, susunan rumah berselerak dan luas, sehingga tidak setiap rumah ditandai dan diletakkan di peta.

“Akibatnya, sebilangan penduduk tidak termasuk dalam senarai pengedaran makanan dan tidak mendapat bantuan.

“Mereka (kerajaan) harus menandakan dan memasukkan semua keluarga dalam peta, maka penghantaran bantuan akan lebih mudah,” katanya.

Mukmin mendesak kerajaan mengambil serius agihan bantuan makanan memandangkan penduduk kampung tidak dibenarkan keluar rumah.

“Agihan tidak boleh sekadar suka-suka. Tidak boleh ‘jika cukup, cukup, jika tidak cukup, kita pergi’,” katanya.

Dia juga mendakwa kerajaan mengabaikan keperluan berbeza bagi penduduk kampung dan tidak menyediakan barangan keperluan seperti lampin bayi, susu formula, tuala wanita atau ubat-ubatan.

“Mereka fikir semua orang hanya memerlukan makanan,” katanya. Mk

Murninya hati Atu Zero dan isteri, edar PPE di Sabah pula

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker