USTAZ EBIT LEW BANTU LAPAN ADIK BERADIK SUSAH, BAGI RUMAH BARU & HANTAR PERGI MADRASAH

Share

“Sebak menangis jumpa 8 adik beradik ni dekat area plentong Johor. Tinggal dekat 1 bilik kecil. Ruang tamu dan bilik air kongsi dengan banyak orang lain. Air mata tengok. Ya Allah ujian kamu anak-anak.

“Berlari sana sini. Paling besar umur 11 tahun. Semua adik ni cepat mesra dan terus peluk-peluk. Takleh nak elak dah. Baby kecil tu sakit. Perlu rawatan. Maknya sakit. Ayah kerja biasa jer. Gaji kecil

“Tak tahan rasa hati. Terus carikan rumah dekat flat dekat sini. Lari sana sini syukur dapat akhirnya rumah. Terus belikan katil dan tilam. Cadar bantal. Rasa puas syukur sebab adik ni semua asyik ckp terima kaseh dan asyik tanya betul ke nak pindah.

“Dah Maghrib ni. Dah malam. Saya kata InsyaAllah Allah akan mudahkan. Akhirnya dapat pindahkan ke rumah sewa selesa. InsyaAllah saya akan bayar sewa bulan-bulan. Kakak tu menangis cakap terima kaseh. Macam mana nak bayar jasa ustaz ni.

Klik untuk gambar besar

“Adik ni semua tak sekolah. Semua ada ic. InsyaAllah saya nak hantar yang lelaki 2 orang tu katanya aktif. Saya nak hantar masuk madrasah. Dua-dua tanya bila ustaz nak hantar ni. Tak sabar rasanya. Itu jer dia tanya.

“Doakan yer semua yang membantu. Bersama dan mendoakan,” demikianlah tulis pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew yang tampil mengulurkan bantuan kepada keluarga susah yang terdiri daripada lapan adik beradik.

Menerusi sebuah rakaman video yang dimuat naik di laman Instagramnya, Ebit dilihat hadir menyalurkan bantuan kepada mereka sekeluarga.

Tidak ketinggalan, beliau yang popular dengan sikap pemurah itu khabarnya telah menyewa satu rumah baru bagi keluarga ini dan membayar sewa tersebut setiap bulan.

Rentetan kejadian, Ebit yang terkenal dengan sifat prihatin dan dermawannya itu dikatakan bakal mendaftarkan dua anak lelaki dalam keluarga tersebut untuk memasuki pengajian madrasah.

Untuk rekod, posting tersebut telah meraih lebih 500,000 jumlah tontonan dan ribuan komen yang memuji tindakannya di laman Instagram.

Terdahulu, tular kisah kesusahan lapan beradik ini di sosial media, secara tidak langsung ia meraih perhatian ramai pihak dan tidak terlepas mendapat bantuan daripada sekumpulan anak muda.

www.myartis.com / Sumber & foto: Beautifulnara & Instagram Ustaz Ebit lew

 

Trend kes positif Covid-19 tanpa gejala di madrasah membimbangkan – Dr Noor Hisham

Madrasah muhasabah perjuangan

Tengku Razaleigh hantar usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin

Leave a Reply