Muhyiddin ulangi kesilapan PH, percaya propaganda sendiri – Shahrir

Veteran UMNO, Tan Sri Shahrir Samad berpendapat kesilapan pertama Kerajaan Pakatan Harapan (PH) apabila mempercayai propaganda sendiri semasa berkempen untuk memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Jelas bekas menteri dan Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru itu, propaganda memang perlu dalam perperangan dan politik pastinya suatu perperangan tapi ia jangan jadi propaganda.

“Propaganda is just propaganda.
Governance has to be guided by facts and data! Kesilapan kedua ialah setiap kerajaan baru adanya tempoh ‘berbulan madu’ ketika mana kesilapan dan kegagalan bolih dimaafkan atau tidak diperbesarkan.

“Maklumlah, masih berbulan madu. After the honeymoon, reality sets in!,” katanya di Facebook miliknya hari ini.
Tambah Shahrir, kesilapan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga begitu.

Dakwanya, kerana terlalu percaya kepada pakar-pakar propaganda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) atau Perikatan Nasional (PN) sendiri.

Muhyiddin didakwa menganggap watak Abahnya itu mampu mengatasi kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan kumpulan sendiri.

“Apabila memberi amaran beliau akan menggunakan rotan sebagai isyarat seorang ‘Abah’ mampu juga bersifat tegas, ada pula yang menganggap Muhyiddin terbawa-bawa watak Abah itu.

“Senyuman manis selepas tujuh bulan bertukar menjadi senyuman sinis sebagai sambutan kepada penerusan watak “Abah” yang sudah ingin bertegas kepada “anak-anak” nya.

“Dan mulalah diungkit ketidakpuasan hati terhadap menteri yang balik dari luar negara tanpa menjalani kuarantin tidak diuruskan dengan munasabah dan adil.

“Kesimpulannya, pemimpin janganlah percaya sangat kepada propagandist sendiri. Dan ‘bulan madu’ juga bertempoh,” katanya. MG

Jangan Ulangi Kesilapan PH Cabul Prinsip ‘Rule of Law’ – Dr Asyraf Wajdi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker