11 Tempat Makan Best Di Shah Alam

Kali ini kami ingin kongsikan 11 lagi tempat makan best di Shah Alam yang patut anda cuba. Ya, seperti artikel yang telah dikongsikan sebelum ini. Artikel itu telah berjaya menjadi bualan ramai orang. Di ruangan komen, kami dapat lihat pelbagai lagi senarai tempat makan menarik telah dikongsi.

Jadi kali ini sebuah lagi artikel tentang tempat makan menarik dan best di Shah Alam ditulis sekali lagi.Tetapi kali ini bukannya daripada kami, ianya datang daripada pembaca. Semoga artikel ini membantu buat anda yang gemar mencari dan mencuba maknanan.

 

1. Kopimeo

Kopimeo Shah Alam
Sumber: Kopimeo Café

Kafe dengan gaya hipster bertemakan warna monokrom hitam dan putih ini adalah sebuah kafe yang bukan sekadar sedap dipandang, tapi juga menghidangkan pelbagai makanan yang sedap-sedap belaka.

Yang menariknya, ada juga menu unik yang mustahil untuk dijumpai di tempat lain seperti spaghetti ikan masin, spaghetti udang masak lemak dan banyak lagi. Saiz hidangannya juga tidak mengecewakan.

Sebelum pulang, jangan lupa untuk menikmati kelazatan kopinya yang mana aromanya adalah yang pertama sekali akan menerpa deria anda sebaik memasuki kafe Kopimeo.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: 29 Jln Tengku Ampuan Zabedah B 9/B, Seksyen 9, 40100 Shah Alam

2. Warung Ambo

Warung Ambo Shah Alam
Sumber: Warung AMBO

Oghe Kelate? Jom pakat makan di Warung Ambo untuk melepaskan kerinduan kepada masakan Kelate atau ‘pata timo.’ Bermacam jenis juadah disajikan di kedai makan ini dari makanan berat hinggalah kepada kuih-muih tradisional Kelantan, cukup lengkap juadah yang disajikan.

Untuk menu yang mengenyangkan, Warung Ambo menawarkan masakan seperti nasi ngosek, nasi ikan ayo, nasi daging kerutuk, nasi kerabu, nasi sado dan banyak lagi. Jangan lupa untuk melengkapkan hidangan ini dengan sambal untuk memantapkan lagi rasanya!

Bagi kuih-muihnya pula, terdapat sekaya pulut, pulut mangga, apam beras, pulut pagi, roti jala, puteri mandi dan banyak lagi.

Sebagai pelengkap hidangan, anda wajib cuba daripada bermacam jenis minuman yang disediakan seperti air buah bidara yang penuh dengan khasiat, teh madu serta teh hijau yang melimpah buihnya dan banyak lagi!

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: 38, Jalan Novelis U1/86A, Laman Glenmarie, 40150 Shah Alam, Selangor

3. Polperro Steak House (Seksyen 7)

Polperro Steak House Shah Alam
Sumber: Polperro Steak House Seksyen 7

Nikmati masakan barat dalam harga berpatutan di Polperro Steak House. Betapa sedapnya masakan di sini, sampaikan jarang sekali dapat dilihat restoran ini lengang daripada kehadiran pelanggan.

Walaupun selalu penuh, layanan yang diberikan sebaik anda melangkah masuk cukup menyejukkan hati. Pelayan yang murah dengan senyuman akan datang mengambil order.

Apa yang istimewa di sini? Antara yang mesti anda cuba adalah t-bone steaknya yang sungguh lembut dan mudah dipotong dengan sekali hirisan dan juga chicken chop combonya yang sungguh mengenyangkan. Hidangan lain yang turut ditawarkan adalah seperti hot baby scallop spaghetti, polperro carbonara, golden mushroom chicken chop dan banyak lagi.

Sambil menanti kehadiran makanan, perut yang berkeroncong tak akan kecewa kerana anda boleh melapik perut dengan menikmati otak-otak yang disediakan di atas meja (perlu dibayar berdasarkan bilangan diambil).

Pernah disyorkan oleh rancangan Jalan-Jalan Cari Makan, anda wajib cuba sendiri kelazatan hidangan di Polperro Steak House ini. Tak rugi cuba!

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: 7, 2, Jalan Kristal J7/J, Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor

4. D Kayangan Steamboat

D Kayangan Steamboat Shah Alam,
Sumber: D’Kayangan Steamboat BBQ Buffet

Alangkah puasnya hati bila datang dengan perut kosong, di sini anda dapat menikmati makanan sampailah kenyang kerana penangan konsep buffet D Kayangan Steamboat.

Pilih sahaja daripada 12 jenis makanan laut segar yang dihidangkan serta sehingga 24 variasi perapan kambing, daging, ayam dan ikannya. Siapa tak naik ‘sheikh’ melihat semua pilihan yang ada? Anda boleh memilih sama ada untuk menikmati dengan sup biasa ataupun tom yam.

Yang mana anda lebih suka? Makan di ruangan yang terbuka untuk menikmati angin luar atau dalam bilik berpenyejuk udara? Pilih sahaja tempat duduk yang diingini.

Bagi yang bercadang untuk datang beramai-ramai, jangan risau, tempat meletak keretanya juga cukup luas.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: Sri Acappella, 1, Jalan Lompat Tinggi 13/33, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor

5. Island BBQ Steamboat

Island BBQ Steamboat Shah Alam
Sumber: Island BBQ Steamboat

Terletak tidak jauh dari Lapangan Terbang Subang, Island BBQ Steamboat adalah sebuah lagi kedai berkonsep buffet yang boleh anda nikmati tidak kira seberapa penuh pinggan atau berapa kali tambah dengan hanya sekali bayar. Wajib datang dengan perut kosong!

Cukup banyak pilihan makanan laut yang dihidangkannya. Di samping steamboat, menu lain yang turut ditawarkan adalah seperti mihun goreng, bubur, laksa, nasi lemak, kuey teow dan sebagainya.

Untuk menyegarkan tekak selepas makan bermacam hidangan yang panas-panas ini, bolehlah cuba ais krimnya yang sungguh enak.

Mengenai kemudahan yang disediakan, restoran ini lengkap dengan tempat meletak kereta dan juga surau yang selesa.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: U5, Lot 3370, Jalan Kemboja, Kampung Melayu Subang, 40150 Shah Alam, Selangor

6. Nasi Bukit Padang Jawa

Nasi Bukit Padang Jawa Shah Alam
Sumber: Warung Nasi Bukit

Bukanlah kerana terletak di atas bukit, tapi kerana hidangan nasinya yang mem‘bukit’ menjanjikan kekenyangan 24 jam, itulah sebab ianya dinamakan kedai Nasi ‘Bukit’ Padang Jawa.

Menjadi tempat makan pilihan ramai pelajar kerana kedudukannya yang tidak jauh dari UiTM Shah Alam, hidangan pelbagai jenis nasi gorengnya dikatakan mampu memberikan kekenyangan kepada 2 orang dengan hanya sepinggan nasi dalam harga standard sekitar RM5 ke RM10.

Bukan sekadar menjadi port makan nasi goreng yang membukit, menu lain yang turut ada di sini adalah seperti set nasi kambing, nasi ayam penyet, pecel lele dan juga nasi ayam.

Mengenai masakan kambingnya, kambing bakar di kedai ini juga dikatakan antara yang menjadi kegemaran ramai di Padang Jawa.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat:  Jalan Mat Raji, Padang Jawa, 40200 Shah Alam, Selangor

7. CRG Chicken Rice Guys

CRG Chicken Rice Guys Shah Alam
Sumber: CRG Chicken RICE GUYS

Bukan hanya ada banyak pilihan kedai makan Arab, di Shah Alam rupa-rupanya terdapat juga kedai masakan Cina halal yang tak pernah sunyi daripada kedatangan pengunjung yang ingin menikmati rasa makanan yang menakjubkan. Kedai yang dimaksudkan ini adalah CRG Chicken Rice Guys yang terletak di Seksyen 7.

Makanan yang dihidangkan adalah masakan Cina yang dihasilkan dengan menggunakan teknik masakan tradisional Cina untuk mengekalkan rasa asli makanan tanpa perlu menggunakan walau secebis perisa seperti MSG.

Wajib dicuba adalah menu nasi ayam hainan, ayam steam berserta dengan teh aisnya, gabungan hidangan ni bakal ‘menghantui’ hidup anda sampai terpanggil-panggil untuk datang setiap hari.

Harganya, cukup murah iaitu hanya dari RM5.50 untuk sepinggan nasi ayam. Sedap dan murah, apa lagi yang anda perlukan?

Masakan lain yang boleh dicuba adalah nasi itiknya. Betapa sedapnya hidangan ini sampaikan lepas saja waktu lunch, menu ini pasti akan habis licin.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: 40, Jalan Zirkon 7f/F, Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor

8. Nasi Kambing Harimau Nangis

Nasi Kambing Harimau Nangis Shah Alam
Sumber: Restoran Nasi Kambing Harimau Nangis

Tak mustahil kalau anda menitiskan air mata disaat menyuapkan Nasi Kambing Harimau Nangis ke dalam mulut kerana tahap kelazatannya yang sukar dipercayai.

Daging kambingnya cukup juicy dan lembut, pendek kata, kesempurnaan rasanya cukup heaven, wajib dicuba walau sekali dalam seumur hidup.

Selain nasi kambing, hidangan lain yang boleh dinikmati adalah asam pedas ikan jenahaknya yang memiliki kuah yang pekat dan rasa ikan yang segar, baunya sahaja sudah cukup membangkitkan selera.

Masakan lain seperti patin tempoyaknya juga sangat menyelerakan dengan masam manis yang secukup rasa. Pendek kata, orderlah apa sahaja, semua hidangan tak ubah seperti makan di restoran 5 bintang, semuanya dihasilkan oleh tukang masak dengan penuh rasa cinta.

📍 Alamat
Alamat: Lot, Lor Seri Cahaya 1, Kampung Melayu Subang, 40150 Shah Alam, Selangor

9. Restoran Pak Anjang Bariani Johore

Restoran Pak Anjang Bariani Johore Shah Alam
Sumber: Pak Anjang Bariani Johore Sect 13

Rindu nak balik Johor tapi masih tak berkesempatan? Ubati homesick anda dengan menikmati masakan Johor di Restoran Pak Anjang Bariani Johore.

Inilah syurga nasi beriani gam yang asli daripada Johor yang boleh anda nikmati bersama dengan bermacam pilihan lauk-pauk yang ada seperti ayam, daging atau kambing yang masing-masing dimasak lembut.

Masakan tradisi Johor lain yang boleh didapati di sini adalah seperti mee rebus Johor, laksa Johor, mee bandung Muar dan banyak lagi.

Nak menikmati makanan dengan penuh kekhusyukan tanpa gangguan? Elakkan daripada datang ketika lunch hour dalam sekitar 11 pagi ke 3 petang ya?

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: 44, Jalan Rugby 13/30, Seksyen 13 Tadisma Business Park, 40100 Shah Alam, Selangor

10. One Serambi Café

One Serambi Café Shah Alam
Sumber: One Serambi Café

Kalau anda sukakan vibe yang sangat chill dan cozy seperti di Starbucks, One Serambi Cafe bakal menjadi port santai yang akan sentiasa menguasai fikiran hanya selepas sekali singgah.

Dekorasi dalamannya cukup sejuk dipandang terutama sekali dengan adanya sebahagian dinding berbatuan sejuk batu-bata. Tingkap luas dari lantai ke siling di kafe ini juga membolehkan cahaya semula jadi menembusi seluruh pelusuk kafe yang luas. Menjanjikan anda suasana yang sungguh nyaman.

Bagaimana pula dengan makanan yang dihidangkan? Kafe ini menyediakan pelbagai makanan barat dari yang ringan hinggalah kepada makanan berat yang sungguh mengenyangkan. Yang pasti, kesegaran setiap hidangannya sungguh jelas dapat dirasa seperti daripada fish & chip, smoked salmon, squid ink pasta dan banyak lagi.

Selain dapat menghilangkan kelaparan, anda juga boleh mendapatkan ‘kuasa kafein’ untuk tenaga aktiviti seharian dengan menikmati kopi premium yang dihidangkan di sini. Sebelum minum tu, wajib tangkap gambar kopinya terlebih dahulu! Siap ada coffee art lagi tau.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: 1-G, D’bayu Commercial Centre, Jalan Serambi U8/21, Bukit Jelutong, 40150 Shah Alam, Selangor

Restoran Sunda di Rumah Makan Cibiuk

Restoran Sunda di Rumah Makan Cibiuk
Sumber: Restoran Sunda di Rumah Makan Cibiuk

Ada sesiapa yang berketurunan Jawa? Kalau ya, anda akan menghargai kewujudan Restoran Sunda di Rumah Makan Cibiuk yang menghidangkan masakan Jawa Sunda Indonesia.

Walaupun bukan dari keturunan Jawa, anda pasti akan terkejut betapa enaknya hidangan di sini yang sebenarnya begitu sesuai dengan selera Malaysia.

Antara hidangan yang disajikan di sini adalah seperti sup iga bakar, nasi timbel, nasi liwet dan banyak lagi. Dalam banyak-banyak menu yang ada, paling wajib untuk anda cuba adalah nasi liwetnya  yang tidak ubah seperti nasi lemak, dihidangkan dengan lele goreng dan ayam kampung yang dibakar. Nasi ini apabila digabungkan dengan sambal, kelazatannya lain macam. Aromanya juga sungguh menggoda.

📍 Alamat⌚ Waktu Operasi
Alamat: Jalan Ikhtisas, Seksyen 14, 40000 Shah Alam, Selangor

Pelik Atau Menarik? Ini 13 Ciptaan Unik Berasaskan Nasi Lemak

Related Articles

6 Comments

  1. I think this article is not updated or it was copy paste from another or old post as some of the shop already closed or not in operation anymore. Been to most of the shop and it was so so compare to what u have suggested and some of them is not so hygienic. Hope this will help and was looking forward to see a new list for the latest place to eat in shah alam

  2. I agree with ortobella. Zam zam and the sumbs is already closed. And why suggest a place that isn’t hygenic?

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker