Trump hentikan bantuan kepada 9 negara

Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump mengarahkan pentadbirannya menghentikan sebarang bantuan bukan kemanusiaan kepada Korea Utara dan 8 negara lain, sehingga semua negara terbabit memenuhi standard minimum mengenai pemerdagangan manusia, kata Rumah Putih pada Khamis.

Memetik laporan agensi Berita Yonhap, negara lain termasuk Burundi, China, Cuba, Eritrea, Iran, Nicaragua, Rusia dan Syria.

Trump berkata arahan itu hanya dikecualikan untuk bantuan berkaitan pandemik Covid-19 dan virus Ebola.

Arahan bermula pada Khamis itu bakal mempengaruhi keseluruhan tahun fiskal 2021, menurut memorandum dikeluarkan Rumah Putih.

Jabatan Negara dalam laporan tahunan yang diterbitkan pada Jun, menyenaraikan Korea Utara dan 18 negara lain sebagai negara paling teruk dalam melindungi mangsa pemerdagangan manusia.

Dalam memorandum bertarikh 28 September, presiden AS juga mengarahkan ketua bank pembangunan multilateral Amerika, termasuk Dana Monetari Antarabangsa, “menentang dan menggunakan jalan terbaik untuk menolak pinjaman” kepada mana-mana negara yang disenaraikan kecuali dana berkenaan dirancang untuk tujuan kemanusiaan. Bernama

Trump akhirnya pakai pelitup muka

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker