Tak salah jatuhkan Anwar – Mahathir

Tak salah jatuhkan Anwar – Mahathir

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata tidak menjadi kesalahan sekiranya ahli-ahli Parlimen kerajaan mahu menjatuhkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim seperti yang pernah berlaku kepada Muhyiddin Yassin, sekiranya dia tidak mentadbir dengan baik.

Katanya, sememangnya wujud hak sedemikian untuk wakil rakyat menukar kerajaan.

“Saya berpendapat kalau satu kerajaan itu tidak mentadbir dengan baik, ahli partinya sepatutnya jatuhkan kerajaan itu dan pilih yang lain.

“(Ini) seperti mana yang berlaku di waktu Muhyiddin Yassin jadi perdana menteri,” katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini.

Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada kerajaan campuran Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) mampu bertahan sehingga habis penggal atau tidak.

“Pada masa itu, Umno tidak puas hati. Umno tarik sokongan dan Muhyiddin jatuh dan digantikan dengan orang Umno.

“Jadi, hak bagi wakil rakyat memang ada untuk menukar kerajaan dan ini tidak melanggar undang-undang,” katanya.

Kerajaan Muhyiddin tumbang selepas dia kehilangan sokongan majoriti ahli parlimen pada Ogos 2021 dan dia digantikan oleh Ismail Sabri Yaakob.

Pada sidang media yang sama, Mahathir berkata, kerajaan pimpinan Anwar dilihat hanya banyak bercakap dan menabur janji tetapi tidak melaksanakan apa yang dikatakan.

Sebagai contoh, katanya, keadaan ekonomi dan kos sara hidup rakyat juga masih teruk.

“Keadaan politik pun tak stabil. Setiap hari sebut benda yang dia nak buat tapi tak nampak apa pun,” katanya.

Mengulas lanjut, Mahathir juga meluahkan rasa kurang yakinnya terhadap kerajaan untuk membela nasib orang Melayu khususnya mereka yang terperangkap dalam kemiskinan.

“Saya tak yakin sama sekali, kerana dia (kerajaan hari ini) berpendapat bahawa dia tidak ada masalah khusus untuk orang Melayu sahaja.

“Semua masalah bersama sebagai sebuah negara berbilang kaum,” katanya.

Bagaimanapun, Mahathir berkata sebuah negara berbilang kaum ini bukanlah yang terdapat dalam Perlembagan negara.

“Perlembagan kita menyebut bahawa tanah Melayu ini adalah milik orang Melayu dan Melayu ini adalah orang asli kepada negara ini tetapi sekarang ini orang Melayu tak boleh dakwa negara ini milik orang Melayu

“Sebaliknya ia negara semua kaum dan sesiapa yang bercakap berkenaan orang Melayu itu merupakan satu Hasutan. Anti-kaum,” tambahnya. Mk

Tak salah jatuhkan Anwar – Mahathir

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker