Pemimpin Korea Utara kemuka permohonan maaf

SEOUL, 25 Sept — Pemimpin Korea Utara Kim Jong-un pada Jumaat mengemukakan permohonan maaf atas insiden pembunuhan membabitkan seorang pegawai perikanan Korea Selatan, lapor agensi berita Yonhap.

Tindakan itu dilihat satu perkara luar biasa dilakukan Korea Utara, sehari selepas Korea Selatan mengutuk pembunuhan itu dan menuntut permohonan maaf. Ia juga menunjukkan Pyongyang seolah-olah tidak mahu memburukkan lagi keadaan.

Dalam satu perutusan, sebuah agensi pengintipan utama, memetik pemimpin Kim sebagai berkata beliau “sangat menyesal” kerana menyebabkan Presiden Moon Jae-in dan rakyat Korea Selatan “kecewa” dengan kejadian itu, menurut Pejabat Presiden Korea Selatan pada Jumaat.

Jarang sekali seorang pemimpin Korea Utara mengemukakan permohonan maaf secara terbuka kepada Korea Selatan.

Sebelum ini pada Julai 2008 seorang warga Korea Selatan Park Wang-ja maut ditembak di resort gunung Kumgang di Korea Utara ketika mengembara di zon larangan. Sehari selepas itu Korea Utara mengeluarkan kenyataan menyatakan kesal dengan kejadian itu tanpa permohonan maaf.

Permintaan maaf rasmi Kim itu mungkin mencerminkan Korea Utara tidak mahu meningkatkan ketegangan dan memburukkan lagi hubungan kedua-dua negara.

Hubungan kedua-dua negara terhenti sejak sidang kemuncak antara Kim dan Presiden Donald Trump pada awal tahun lalu berakhir tanpa sebarang perjanjian.

Ia diburukkan lagi apabila Korea Utara mengebom pejabat perhubungan di bandar sempadan Kaesong dan memutuskan komunikasi rentas sempadan sebagai protes pengiriman risalah anti-Pyongyang oleh aktivis Korea Selatan.

— BERNAMA

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker