Guan Eng terkejut beruk dengan Langkah Anwar

Kaitan pemimpin Umno dalam ‘langkah Anwar’ kejutkan DAP

Pengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen untuk membentuk kerajaan baru bukan sahaja mengejutkan lawannya tapi juga sekutunya.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengatakan bahawa dia diberitahu oleh Anwar mengenai rancangan mengambil alih kerajaan beberapa saat sebelum Ahli Parlimen Port Dickson itu membuat pengumuman di Hotel Le Meridien di Kuala Lumpur.

Guan Eng memberitahu Malaysiakini bahawa dia ketika itu beranggapan Anwar telah berjaya meyakinkan GPS untuk bergabung dengan Pakatan Harapan.

“Dia seakan berjaya mendapat sokongan GPS untuk mendukungnya bagi memperoleh majoriti selesa. Dengan GPS, itu harus sekurang-kurangnya 120 MP,” katanya.

Bagaimanapun, GPS dengan tegas menolak bahawa ia berpihak kepada Anwar dan menegaskan sokongannya kekal kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Ini bermaksud, sekiranya dakwaan Anwar benar, dia telah membuat perjanjian dengan pihak lain dalam kerajaan Perikatan Nasional.

Gambaran itu semakin jelas selepas Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengakui bahawa “banyak” ahli parlimen dari partinya menyokong Anwar.

Zahid juga mendakwa bahawa dia tidak boleh menghalang ahli parlimen Umno untuk menyokong Anwar.

Kenyataan Zahid itu bertentangan dengan pemimpin Umno lain seperti timbalan Zahid, Mohamad Hassan dan Setiausaha Agung BN Annuar Musa yang dengan tegas menolak dakwaan Anwar.

Guan Eng, yang bercakap dengan Malaysiakini ketika berkempen di Keningau untuk pilihan raya Sabah, mengakui bahawa pihaknya tidak dapat membayangkan parti lain selain GPS.

“Saya hanya ingin mengatakan ini – Kami menjangkakan ia adalah GPS. Ketika (orang) bercakap mengenai pihak lain, itu adalah sesuatu yang tidak dijangka,” katanya.

Guan Eng mengatakan bahawa komunikasi dengan Anwar pada saat-saat menjelang pengumuman di Kuala Lumpur adalah tidak jelas kerana ketika itu dia berkempen di kawasan di Sandakan, Sabah yang mempunyai isyarat telekomunikasi kurang baik.

“Dia menelefon saya beberapa kali sebelum jam 12 malam dan berjaya menghubungi saya sebelum jam 12 malam.

“Itulah sebabnya sidang media bermula selepas pukul 12 malam. Sangat sukar untuk mendapatkan isyarat,” katanya.

Bagaimanapun, Guan Eng mengatakan bahawa mereka tidak dapat menjelaskan secara terperinci kerana isyarat tidak jelas dan tidak selamat.

“Kami tidak boleh membicarakan perkara sensitif ini melalui telefon. Saya fikir kami harus kembali dan berbincang dengannya,” katanya.

Anwar mengatakan bahawa kerajaan baru jika dibentuk, akan menjadi majoriti Melayu-Muslim yang akan melindungi masyarakat minoriti.

Guan Eng mengatakan bahawa dia tidak mempunyai masalah dengan perkara itu selagi kerajaan yang ditubuhkan berdaya saing, bersih, adil, demokratik, telus dan menjaga hak semua masyarakat.

Namun, Guan Eng mengatakan bahawa dia perlu mendapatkan lebih banyak perincian terlebih dahulu.

“Bagaimana saya harus beri respons jika saya sendiri tidak mempunyai perincian?” katanya.

Guan Eng berkata, keutamaan sekarang adalah memenangi pilihan raya Sabah. Mk

GPS kekal bersama PN, Anwar cuba pengaruhi pengundi Sabah

Related Articles

One Comment

  1. perincian yang dimaksudkan ialah sama ada anwar serta kerajaan baru yang bakal dibentuk itu setuju untuk menggugurkan kes perbicaraan rasuah, salah guna kuasa & pengubahan wang haram yang dihadapi oleh lim guan eng

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker