Bung pelawa Musa berkempen untuk BN Libaran

Sebelum pemilihan negeri, bekas ketua menteri Sabah Musa Aman mencetuskan spekulasi susulan hasratnya “kembali ke Sungai Manila”.

Bagaimanapun, Musa tidak hadir untuk pencalonan di mana-mana pusat pencalonan Sabtu lalu.

Sejak itu, keberadaan Musa (gambar atas) tidak diketahui, sehinggalah penampilannya yang mengejutkan di sebuah majlis umum di Beaufort semalam, yang turut dihadiri oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Dia kemudian dilaporkan berada di siri kempen untuk calon PBS untuk DUN Kiulu, Joniston Bangkuai, awal hari ini.

Dia juga dilihat pada majlis lain malam ini yang diatur untuk calon Bersatu dari Sulaman, Hajiji Noor, yang juga ketua Bersatu Sabah.

Musa, yang merupakan watak utama dalam cubaan rampasan kuasa yang membawa kepada pembubaran dewan undangan negeri Sabah secara rasmi tetap menjadi anggota Umno tetapi setakat ini hanya muncul dalam majlis yang berkaitan dengan calon Perikatan Nasional (PN).

BN dan PN meletakkan calon di bawah bendera masing-masing, walaupun beberapa parti pembangkang negeri sejak itu mengadakan perjanjian Gabungan Rakyat Sabah.

Menanggapi kepulangan Musa, Ketua BN Sabah Bung Moktar Radin dilaporkan mengundang Musa yang juga penyandang Adun Sungai Sibuga untuk kembali dan membantu jentera Umno Libaran, bahagian yang dipimpinnya selama lebih 20 tahun.

“Saya jangkakan mungkin Musa juga akan berkempen untuk Umno tidak lama lagi. Mungkin tidak hari ini atau lusa, tetapi tidak lama lagi. Saya harap begitu.

“Mungkin dia akan berkempen untuk calon Libaran kerana dia adalah bekas pemimpin Libaran, dan bekas ketua menteri kita,” kata Bung, anggota parlimen Kinabatangan, seperti dilapor The Malay Mail.

Bung (gambar) juga dilaporkan mengatakan dia menerima khabar bahawa Musa akan menuju ke Libaran, yang terletak di pantai timur Sabah, berhampiran Sandakan.

“Itu berita baik. Datang dan berkempen untuk BN di Libaran.”Saya alu-alukan,” kata Bung, yang sebelumnya mendakwa Musa tidak memohon dengan BN untuk bertanding semula di kerusinya dalam pilihan raya negeri ini.

Sebelum ini dilaporkan bahawa Musa berselisih dengan kepemimpinan Umno sejak percubaan rampasan kuasa kerajaan negeri dari Warisan gagal.

Pegawai Musa memberitahu Malaysiakini bahawa majikannya dijangka kembali ke Sandakan dan Libaran tidak lama lagi, di mana dia mempunyai rumah besar yang terletak betul-betul di sebelah dewan Dewan Serbaguna Libaran.

Dewan ini dijadikan pusat pencalonan untuk N50 Gum-gum, N52 Sungai Sibuga, dan DUN N51 Sungai Manila yang baru diwujudkan.

Ketiga-tiga kerusi DUN ini berada di bawah kawasan parlimen Libaran.

“Tetapi tarikh (kepulangannya) belum ditetapkan,” kata pegawai itu dalam pesanan ringkas.

Musa memegang kerusi Sungai Sibuga sejak 1994 dan memimpin Umno Libaran hingga 2018 ketika digantikan oleh ketua bahagian sekarang, Suhaimi Nasir, yang juga calon BN untuk Gum-Gum.

Ketika dihubungi, calon BN Sungai Sibuga Mohammad Hamsan Awang Supain dan calon BN Sungai Manila Mokran Ingkat (gambar) sama-sama menyambut pelawaan Bung agar Musa kembali dan membantu kempen mereka.

“Kehadiran Tan Sri Musa Aman di Sungai Sibuga sangat dialu-alukan.

“Keputusan yang tepat (dibuat Bung untuk mengundang Musa),” kata Mohammad Hamsan yang sebelumnya mengaku telah mendapat sokongan Musa untuk bertanding di kerusi tersebut.

Penjawat awam yang telah bersara itu memberitahu Malaysiakini bahawa semasa berkempen selama ini, dia telah mengingatkan para pengundi mengenai pembangunan yang dibawa Musa.

Kalau anda terlepas…

ULASAN | Keperluan pantau tanda kesihatan diri
“Ramai yang masih menghargai sumbangannya,” kata bekas timbalan presiden Majlis Perbandaran Sandakan itu.

Sementara itu, Mokran mendakwa Musa dirindui oleh pengundi di Libaran.

Dia juga mendakwa pembangunan di daerah itu diabaikan di bawah pemerintahan Warisan.

Saingan untuk Sungai Sibuga juga akan menyaksikan BN akan menentang bekas ketua Wanita Umno Sungai Sibuga, Armani Mahiruddin – yang kini bertanding sebagai calon Warisan – serta tiga yang lain dari parti LDP, Parti Cinta Sabah, dan Parti Perpaduan Rakyat Sabah.

Hari pengundian akan diadakan pada 26 September. Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker