Lebih 25 ekor haiwan ternakan ’Kampong Boy’, ‘Mowgli Malaysia’ dijumpai mati

Remaja yang terkenal dengan jolokan ‘Kampung Boy’ atau ‘Mowgli Malaysia’ terpaksa berdepan dengan episod duka hari ini apabila dipercayai lebih 25 ekor haiwan ternakan termasuk kerbau milik bapanya didapati sudah tidak bernyawa, pagi ini.

Muhammad Syukur Khamis, 15, meluahkan perasaan sedihnya itu di laman sosial Facebook ‘Syukor Khamis – Kampong Boy’ kira-kira pukul 11 pagi tadi memaparkan proses menanam bangkai haiwan kesayangannya itu.

Beliau berkata kejadian di Kampung Banggol Katong itu adalah dugaan besar buat keluarganya dan tidak menolak kemungkinan ia disebabkan wabak penyakit.

“Mungkin sekarang musim wabak, kami sekeluarga mengharapkan doa dari semua agar musibah ini segera berakhir,” katanya di dalam hantaran di laman sosial itu.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri turut memberi kata-kata perangsang kepada Muhammad Syukur dan bapanya Khamis Jusoh, 64, agar tabah dengan ujian yang melanda mereka sekeluarga.

“Kepada anakanda Muhammad Syukur sekeluarga, banyakkan bersabar…sedih itu hal yang biasa namun usah terlalu bersedih kerana ia adalah putaran biasa kehidupan makhluk Allah,” katanya menerusi laman sosial Facebook rasmi miliknya.

Netizen juga memberikan kata-kata semangat kepada Muhammad Syukur dan berharap wabak tidak akan menjejaskan ternakan lain.

Muhammad Syukur telah menjadi buruan lensa jurugambar dalam dan luar negara sejak beberapa tahun lalu setelah gambar aksinya bersama lebih 100 ekor kerbau tular di media sosial dan mendapat pengiktirafan antarabangsa. BERNAMA

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker