Nik Abduh: PAS akur gagal capai kata sepakat dengan komponen PN di Sabah

PAS menerima dengan terbuka kegagalannya mencapai kata sepakat dengan Umno dan komponen Perikatan Nasional (PN) yang menyebabkan tiada wakil daripada parti itu bertanding dalam pilihan raya negeri (PRN) Sabah, kata Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.

Ahli Jawatankuasa Pusat PAS itu berkata, walaupun dukacita namun pihaknya berlapang dada , sekali gus memberi bayangan bahawa kegagalan itu tidak akan menjejaskan perancangan parti itu pada masa depan.

“PAS menjunjung politik akhlak yang mulia dan moral tinggi. Sebagaimana insan mulia akhlaknya membina keindahan untuk dirinya, begitulah untuk orang disekelilingnya.

“Ia memancar cahaya buat semua rakan-rakan dan mencetus kegembiraan.

“Mesej PAS ialah rakyat mahukan politik negara yang lebih berintegriti dan sejahtera. Semuanya mesti bermula dengan kesepakatan sesama parti politik. Ia bukan mudah. Ia perlukan perjuangan berterusan. Istiqamah,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Nik Abduh yang juga ahli Parlimen Bachok mendakwa ada pihak yang ingin melihat PAS “memberontak” berikutan kegagalan rundingan itu dengan bertanding sendirian dalam PRN Sabah bagi memecahbelahkan kesepakatan dalam PN dan Umno.

“Dengan itu, mereka mendapat senjata paling ampuh (untuk) melakukan serangan sepanjang kempen pilihan raya. Malang buat mereka, PAS memilih jalan kemuliaan.

“Orang menang senyum gembira. Orang kalah asyik mempersenda mengubat duka. FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker