Ong Kian Ming kena tuntutan saman RM50j dari LimKokWing

Ahli Parlimen Serdang Ong Kian Ming telah menerima surat tuntutan daripada naib presiden kanan Universiti Teknologi Kreatif LimKokWing (LUCT) Gail Phung susulan ciapan Twitter yang dikatakan memfitnah.

Ini termasuk tuntutan ganti rugi RM50 juta.

Ciapan yang dipertikaikan adalah yang berkaitan dengan siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (ACC) Sierra Leone yang melibatkan kampus LUCT di negara itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ong mengatakan bahawa ancaman undang-undang adalah “kes intimidasi” oleh Phung terhadap seorang anggota parlimen “yang menimbulkan masalah kepentingan awam yang sah”.

Dia mengatakan bahawa dia tidak semestinya setuju atau tidak setuju dengan ciapan yang diulang ciap itu tetapi hanya merujuknya untuk memberi tahu pihak berkuasa Malaysia agar mereka dapat melakukan siasatan yang diperlukan.

“Saya tidak akan mengeluarkan permintaan maaf terbuka atas ciapan dan pernyataan umum saya mengenai LUCT dan pengurusan kanan mereka kerana saya yakin bahawa isu-isu yang saya bangkitkan adalah masalah kepentingan awam dan selaras dengan peranan saya sebagai ahli parlimen yang telah bercakap dan menulis ecara konsisten mengenai perkara yang berkaitan dengan pengajian tinggi.

“Semestinya saya tidak akan membayar ‘pampasan’ sebanyak RM50 juta kepada Phung kononnya untuk penyataan dan ciapan saya mengenai perkara ini,” tambahnya.

ACC Sierra Leone mengakhiri siasatan mereka yang melibatkan LUCT bulan lalu yang mengesahkan bahawa bekas menteri pendidikan, sains, dan teknologi negara itu Minkailu Bah, yang telah meninggal dunia, terlibat dalam membolehkan sebuah kampus didirikan tanpa mengikuti proses yang sewajarnya.

Phung mengatakan bahawa isu itu telah disensasikan oleh media tempatan, dan bahawa LUCT telah membantu dalam siasatan ACC. Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker