Mazlan Lazim Timbalan Ketua Polis Negara yang baru


Mazlan Lazim Timbalan Ketua Polis Negara yang baru

PUTRAJAYA: Pengarah Jabatan Logistik dan Teknologi Bukit Aman, Datuk Seri Mazlan Lazim dilantik sebagai Timbalan Ketua Polis Negara yang baharu berkuat kuasa hari ini.

Pelantikan Mazlan bagi mengisi kekosongan jawatan berkenaan yang sebelum ini dipegang Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani yang dilantik sebagai Ketua Polis Negara, 4 Mei lalu.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam satu kenyataan berkata, pelantikan Mazlan telah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Sesi penyerahan jawatan itu dihadiri Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin dan Acryl Sani di Kementerian Dalam Negeri (KDN), di sini.

Sebelum ini, beberapa nama yang disebut untuk mengisi kekosongan jawatan Timbalan Ketua Polis Negara, yang ditinggalkan oleh Acryl Sani.

Selain Mazlan, dua lagi nama yang disebut untuk menjawat jawatan berkenaan iaitu Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS), Datuk Zamri Yahya dan Pengarah Pengurusan, Datuk Ramli Din.

Jawatan Timbalan Ketua Polis Negara menjadi kosong selepas penyandangnya, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah dilantik sebagai Ketua Polis Negara bagi menggantikan Tan Sri Abdul Hamid Bador yang bersara.

Menurut kenyataan itu, Mazlan yang dilahirkan pada 25 Disember 1961 di Kota Setar, Kedah berkelulusan Ijazah Sarjana dalam bidang Pembangunan Sumber Manusia dan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Ekonomi Sumber.

Katanya, beliau pernah menjawat jawatan di daerah sebagai Timbalan Ketua Polis Daerah (TKPD) Melaka Tengah, Melaka, TKPD Tanah Merah, Kelantan, TKPD Shah Alam, Selangor, Ketua Polis Daerah (KPD) Padang Besar, Perlis dan KPD Seberang Perai Utara, Pulau Pinang.

“Selain itu, beliau pernah menjawat jawatan Pegawai Staf Latihan di Maktab Polis Kuala Kubu Bharu, Selangor dan Pegawai Belanjawan, Bahagian Latihan Bukit Aman,” katanya di sini hari ini.

KDN berkata, di peringkat kontinjen atau negeri, beliau pernah bertugas sebagai Timbalan Ketua Polis Negeri Kelantan sebelum dinaikkan pangkat seterusnya dilantik sebagai Ketua Polis Kelantan.

Katanya, beliau juga pernah diamanahkan sebagai Timbalan Ketua Polis sebelum dinaikkan pangkat sebagai Ketua Polis Kuala Lumpur.

“Mazlan juga pernah dilantik sebagai Ketua Pengarah, Bahagian Perlindungan Jabatan Perdana Menteri,

Mazlan Lazim Timbalan Ketua Polis Negara yang baru


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Besi bodoh disadur emas, berwaspada

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker