PKR mahu tanding lebih banyak kerusi di Sabah

Presiden PKR Anwar Ibrahim bertemu dengan Presiden Warisan Shafie Apdal pagi ini untuk membincangkan jumlah kerusi yang “munasabah” untuk ditandingi parti itu dalam pilihan raya negeri (PRN) Sabah yang akan datang.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail, yang hadir dalam pertemuan itu, berkata parti itu berharap dapat meningkatkan jumlah kerusi untuk bertanding susulan pertambahan kerusi DUN dari 60 menjadi 73 untuk PRN kali ini.

“Melihat adanya peningkatan kerusi, untuk merealisasikan potensi PKR, kami ingin mengambil kesempatan ini untuk menempatkan calon kami.

“Kali terakhir kami bertanding di lapan kerusi (di Sabah), jadi wajar bagi PKR untuk diberi peluang (bertanding di lebih banyak kerusi),” kata Saifuddin kepada wartawan hari ini, di Kota Kinabalu, Sabah.

Jelas Saifuddin, PKR Sabah mempunyai bilangan ahli kedua tertinggi selepas Selangor.

Peningkatan keahlian di Sabah bermaksud bahawa rakyat Sabah melihat kekuatan parti itu, tambahnya.

“Tentu saja, dengan peningkatan kekuatan parti, diikuti dengan harapan anggota parti … masuk akal untuk PKR diwakili oleh sejumlah kerusi,” kata Saifuddin.

Senario terbaik, katanya, PKR akan mendapat jumlah kerusi yang mereka minta, tetapi dalam senario terburuk, mereka akan mendapat kurang daripada yang mereka minta.

“Tapi sepertimana, kalau takdirnya satu kawasan itu, yang wakil itu Warisan, DAP, Upko, atau lain dari PKR, komitmen kita ialah, jentera kita di situ, kita tak pindahkan untuk bantu kawasan kita bertanding. Kita akan bekerja.

“Sebagai balasannya, jentera pilihan raya mereka juga akan membantu PKR di kawasan-kawasan di mana PKR bertanding kerana itulah yang menjadi kerjasama,” katanya.

Saifuddin berkata, pertemuan dengan Shafie juga untuk memperbaiki dan menyelesaikan perkara-perkara yang berkaitan dengan kerjasama mereka dalam PRN akan datang.

Namun, mereka masih belum selesai dengan perbincangan itu dan akan meneruskan pertemuan esok.

“Kita masih ada seminggu untuk muktamadkannya. Kita telah mencapai kemajuan yang banyak, cuma ada proses finetuning, kita perlu ambil kira kawasan-kawasan yang ada penglibatan Upko, Amanah, DAP. Itu lumrahlah dalam mana-mana rundingan kerusi,” katanya.

Dia juga mengatakan Shafie telah memaklumkan kepada mereka tentang kemungkinan Warisan dan sekutunya mempertahankan penguasaan mereka terhadap kerajaan negeri Sabah.

“Shafie mengatakan, berdasarkan semua persiapan, maklumat dan sebagainya, dia memiliki keyakinan yang kuat bahawa kita akan dapat membentuk pemerintahan bersama di Sabah lagi,” kata Saifuddin.

Hari penamaan calon untuk pilihan raya Sabah akan berlangsung pada 12 September sementara hari pengundian ditetapkan pada 26 September.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker