Isu LTTE : Musa Hasan Selar Dr Mahathir

“Jangan campur isu jenayah dengan politik,” tegas bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hasan.

Beliau merujuk surat bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) agar tidak melabelkan kumpulan Pembebasan Harimau Tamil Eelam (LLTE) sebagai pengganas yang tular hari ini.

Menurut Musa, beliau merasakan surat itu ditulis kerana wujudnya isu politik dalaman memandangkan polis ketika itu sedang menyiasat beberapa pimpinan parti tertentu kerana dikaitkan dengan sokongan kepada LTTE.

“Saya rasa itu politik dalaman. Polis sedang menyiasat kumpulan LTTE ada melibatkan ahli-ahli politik.

“Jadi (surat), ini dalaman punya politik. Jangan campurkan jenayah dengan politik. Penjenayah adalah penjenayah. Politik adalah politik,” katanya ketika dihubungi PN BBC Portal, hari ini.

Dalam surat yang tular itu, Dr Mahathir ketika menjawat jawatan Perdana Menteri ketujuh ada menulis surat kepada Menteri Dalam Negeri meminta kerajaan tidak melabelkan LLTE sebagai pengganas.

Surat yang ditujukan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Dalam Negeri ketika itu menyatakan; “Saya berpendapat tidak ada sebab kita teruskan label LTTE sebagai terrorist… Saya fikir eloklah jika dikeluarkan LTTE dari senarai terrorist.”

Dalam pada itu, Musa memberitahu kerajaan sememangnya perlu mengikuti pengesahan dunia di mana 32 negara termasuk Amerika Syarikat (AS) dan negara anggota Kesatuan Eropah (EU) melabelkan LTTE pengganas.

“Kena ikut antarabangsa punya pengesahan. Kalau antarabangsa mengesahkan LTTE adalah kumpulan pengganas, jadi, kena ikut.

“Macam mana kita pula mengatakan mereka ini bukan kumpulan pengganas kalau FBI dan antarabangsa melabel mereka ini pengganas. Sama macam ISIS, mereka ini dikategorikan pengganas,” katanya.

Dari FB Kamarul Yusoff

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker