Jangan persia-siakan Muafakat Nasional – Asyraf

Share

Ketua Pemuda UMNO itu berkata, kepimpinan penyatuan itu juga dinasihatkan agar tidak memperjudikan nasib agama dan negara.

Ini kerana, katanya, MN begitu mahal nilai dan harganya untuk digadaikan begitu sahaja.

Luahan itu dilahirkan Asyraf melalui nukilan sajaknya menjelang ulang tahun pertama Himpunan Penyatuan Ummmah pada 14 September ini.


Asyraf berkata, MN milik rakyat terbanyak dan bukan milik mana-mana pemimpin dan juga tidak eksklusif mana-mana parti.

Berikut adalah nukilannya:

LAHIRNYA MUAFAKAT NASIONAL…..

(Menjelang Ulang Tahun Pertama Kelahiran)


Lahirnya Muafakat Nasional atas deraian airmata keinsafan untuk menoktahkan perbalahan puluhan tahun yang membinasakan….

Lahirnya Muafakat Nasional atas keimanan untuk memenuhi tuntutan Ilahi supaya ummah berpadu dan jauhi permusuhan yang memudaratkan…..

Lahirnya Muafakat Nasional atas kesedaran untuk menyelamatkan Agama daripada terus diremehkan lantaran perpecahan ummah yang berterusan….


Yang jelas Muafakat Nasional dibina….
Atas dasar keimanan….
Atas semangat penyatuan…
Atas landasan kesetiaan….
Atas ikatan persahabatan….

Bukan sekadar perkongsian kuasa, bukan juga hanya perkiraan untung rugi pilihanraya.

Muafakat Nasional sudah menjadi milik semua. Milik ummah, milik rakyat terbanyak. Bukan milik mana-mana pemimpin, bukan juga milik ekslusif mana-mana parti!

Justeru, wahai para Pimpinan! Jangan dipersia harapan ummah, jangan dikhianati amanah rakyat, jangan diperjudi nasib Agama dan Negara. Muafakat ini begitu mahal nilai dan harganya untuk digadaikan begitu sahaja….

MalaysiaGazette

Leave a Reply