Guru agama dipenjara 24 tahun, 6 sebatan kerana seks oral dengan murid

Seorang guru sekolah rendah dijatuhi hukuman penjara 24 tahun dan 6 sebatan kerana melakukan serangan seksual terhadap 3 orang muridnya dalam kelas 2 tahun lepas.

Guru pengajian agama Abdul Mutalib Hussain, 42, didakwa melakukan seks oral terhadap 3 budak lelaki berusia 8 hingga 10 tahun antara Februari 2017 hingga Julai 2018 di sebuah kelas di sekolah rendah, dekat sini.

Beliau yang didakwa pada Disember kerana melakukan penderaan seksual fizikal dan pecah amanah mengaku tidak bersalah. Bagaimanapun beliau mengubah pengakuannya kepada bersalah, hari ini.

Tuduhan penderaan fizikal boleh dikenakan hukuman maksimum penjara 20 tahun dan sebatan, sementara bagi pecah amanah penjara maksimum 5 tahun.

Beliau dijatuhi hukuman secara berasingan oleh hakim Mazdi Abd Hamid dan Norsalha Hamzah iaitu penjara 8 tahun, yang berjalan serentak serta 2 sebatan rotan bagi setiap 3 orang kanak-kanak yang diserang.

Peguam Muhammad Arif Shaharuddin, yang merayu hukuman diringankan berkata Mutalib menyesali perbuatannya.

“Klien saya adalah mangsa penderaan seksual pada masa mudanya dan ia mempengaruhi tingkah lakunya. Beliau menyesali tindakannya dan ingin menjalani jalan hidup yang benar, ” katanya.

Pendakwaan dilakukan oleh timbalan pendakwa raya Nurul Fatin Hussain, Preeya Darrsini Sugumaran dan Nabila Huda Muhammad Nazim, sementara Mohd Rafiee Noordin juga hadir untuk tertuduh.

Pada Julai 2018, Mutalib ditangkap kerana mencabul kemaluan kanak-kanak, selepas sekumpulan ibu bapa membuat laporan polis terhadapnya.

Beliau didakwa melakukan perbuatan itu semasa kelas pengajian agama. FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker