Isu moratorium bank Parlimen Bincang hari ini

 

 

Isu lanjutan tempoh moratorium kewangan bagi membantu perniagaan dan individu terjejas akibat pandemik COVID-19 antara perkara yang bakal dibincangkan dalam persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Menurut Aturan Urusan Mesyuarat di laman rasmi Parlimen,  (PH-Bagan) dijadual mengemukakan soalan kepada Menteri Kewangan mengenai sama ada moratorium kewangan oleh bank-bank yang akan berakhir 30 Sept depan akan dilanjutkan enam bulan lagi.

Lim yang juga bekas Menteri Kewangan juga mahu tahu bantuan yang akan diberikan kepada peniaga dan individu untuk pinjaman perumahan, kad kredit dan kenderaan, sekiranya moratorium tersebut tidak dilanjutkan.

Selain itu, Yamani Hafez Musa (Bersatu-Sipitang) pula dijangka bertanyakan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya mengenai sambutan pengusaha pelancongan dan rakyat terhadap galakan kerajaan mempromosi kempen melancong dalam negeri (domestik) pasca COVID-19.

Sidang dewan yang memasuki hari kesembilan hari ini juga bakal menyambung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong.

Tumpuan juga dijangka terarah kepada pembentangan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 bagi bacaan kali pertama.

Sebelum ini, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dilaporkan berkata pindaan Akta Pengangkutan Jalan akan membabitkan Seksyen 41 hingga 45 yang berkaitan kesalahan memandu di bawah pengaruh alkohol, dadah dan memandu secara melulu untuk membolehkan hukuman lebih berat dikenakan.

Persidangan Dewan Rakyat kali ini berlangsung selama 25 hari sehingga 27 Ogos berpandukan kebiasaan baharu dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan bagi mengekang penularan COVID-19.

-Bernama

[VIDEO] Eyka Farhana Kongsi Foto ‘Belanja Lurah Dendam’, Netizen Doakan Berubah Perlahan-Lahan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker