Adun Padungan di S’wak keluar DAP

Ahli Dewan Undangan Negeri Padungan DAP, Wong King Wei mengumumkan bahawa beliau menolak penamaan semula parti itu untuk mempertahankan kerusi dewan undangan negeri yang disandangnya dan melepaskan jawatannya sebagai naib pengerusi DAP Sarawak serta keluar dari parti itu.

“Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DAP kerana menamakan semula saya untuk mempertahankan DUN Padungan pada pilihan raya Sarawak yang akan datang, yang mungkin akan diadakan dalam waktu dekat.

“Kerusi Padungan dianggap kepemimpinan dan ahli akar umbi DAP sebagai salah satu kerusi dengan peluang kemenangan terbaik yang dipegang oleh parti itu.

“Walaupun begitu, saya dengan berat hati memberitahu bahawa saya dengan hormatnya menolak tawaran ini – untuk terus mempertahankan kerusi Padungan,” katanya dalam satu kenyataan.

Wong berkata ketika beliau terpilih sebagai Adun DAP, beliau telah memilih untuk tetap setia kepada pengundinya tetapi berkata membuat pengumuman sekarang agar DAP dapat membuat persiapan mencari penggantinya untuk pilihan raya Sarawak yang dijadualkan berlangsung tahun depan.

Wong berkata beliau kecewa dengan kaedah konfrontasi DAP, menjelaskan politik bukan hanya tentang melancarkan serangan.

“Saya ingin menunjukkan bahawa politik bukan untuk melancarkan serangan antara satu sama lain. Ketika DAP berada dalam pembangkang, kami sering melakukan hal itu.

“Ketika DAP menjadi sebahagian daripada gabungan parti pemerintah, kami masih melakukan apa yang biasa kami lakukan. Politik Sarawak memerlukan beberapa perkara positif untuk melihat negeri Sarawak terus maju.

Beliau berkata pada awal bulan ini, DAP kembali berselisih dengan PKR apabila sayap pemuda DAP Kuching menuntut untuk bertanding di kerusi Batu Lintang pada pilihan raya Sarawak akan datang.

Kerusi itu dimenangi oleh See Chee How dari PKR yang sejak itu berpaling tadah menyertai Parti Sarawak Bersatu (PSB).

“Mengapa kamu melakukan ini kepada sekutu kamu?

“Kenapa tidak boleh duduk berbincang dengan rakan kamu dan selesaikan hal itu sesama kamu sendiri” soalnya.

Wong juga menyatakan rasa tidak setujunya terhadap serangan pembantu khas kepada Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen, Michael Kong terhadap Presiden Persatuan Persekutuan Cina Sarawak, Richard Wee kerana menyatakan bahawa orang Cina bandar lebih cenderung menyokong GPS pada pilihan raya Sarawak yang akan datang.

“Sukar dipercayai bahawa pemimpin parti tidak dapat menerima ulasan seperti itu dan Kong perlu menggunakan serangan peribadi terhadap Wee.

“Pada pendapat saya, Wee cuma memberikan komennya mengenai senario politik, beliau tidak meminta pengundi untuk memilih GPS.

“Sekiranya DAP bahkan tidak dapat mengambil komen yang tidak memihak kepada mereka dan terpaksa melakukan serangan peribadi, parti itu sepatutnya bimbang mengenai arah tujuannya,” katanya.

Wong berkata, dia semakin muak dengan politik seperti itu dan kecewa atas arahan parti.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker