Keluarga Rayhan lantik peguam, NGO gesa perbicaraan adil

Susulan penangkapan dan penahanan Md Rayhan Kabir, keluarga warga Bangladesh itu telah melantik perwakilan undang-undang.

Peguam K Sumitha Shaanthinni dan C Selvaraja akan mewakili pemuda 25 tahun itu.

“Polis dan imigresen dimaklumkan melalui e-mel hari ini. Dalam surat kami, kami meminta tarikh untuk bertemu dengan anak guam kami.

“Kami akan berada di Bukit Aman pada hari Isnin (27 Julai) jam 2 petang untuk bertemu dengan anak guam kami,” kata Sumitha dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.



Imigresen mula memburu Rayhan setelah dia muncul dalam dokumentari Al Jazeera “Locked Up in Malaysia’s Lockdown”

Jabatan itu juga telah menarik balik permit kerjanya.

Polis menahan Rayhan semalam dan akan menyoal siasatnya sebagai sebahagian daripada siasatan ke atas dokumentari tersebut.

Ketua Pengarah Imigresen, Khairul Dzaimee Daud berkata Rayhan akan diusir dari negara dan “menyenarai hitam” dia dari memasuki Malaysia pada masa akan datang.



Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin, yang memantau jabatan polis dan imigresen, mengatakan Rayhan akan direman selama 14 hari di pusat tahanan imigresen.

Rayhan menegaskan bahawa dia bercakap benar ketika ditemu ramah oleh Al Jazeera mengenai dakwaan penganiayaan terhadap pendatang tanpa izin oleh pihak berkuasa Malaysia semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP)

Ketika dihubungi, Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh Md Shahidul Islam (gambar) memberitahu Malaysiakini bahawa dia telah meminta maklumat mengenai Rayhan dari pihak berkuasa Malaysia melalui “saluran diplomatik”.

“Inisiatif diambil langkah demi langkah sesuai keperluan,” katanya, yang enggan mengulas lanjut.



Shahidul kemudian memberitahu akhbar Bangladesh, Bangla Tribune bahawa suruhanjaya tinggi itu meminta kebenaran untuk membolehkan pegawai kedutaan berbincang dengan Rayhan.

Sementara itu, Al Jazeera dalam kenyataan di Twitter mengulas penangkapan Rayhan dengan berkata:”Al Jazeera mendapati adalah sangat mengganggu apabila pekerja asing Bangladesh Md Rayhan Kabir telah ditangkap kerana memilih untuk bercakap tentang beberapa pengalaman golongan yang tidak mempunyai suara”.

Al Jazeera juga menyorot bahawa Rayhan juga mengalami gangguan secara dalam talian.

Pastikan keselamatan ketika dalam tahanan



Dua NGO hak asasi manusia sejak itu menegaskan agar Rayhan diadili di mahkamah dan bukannya “dideportasi secara sewenang-wenang” sebelum dibuktikan bersalah.

Pengarah eksekutif Inisiatif Utara-Selatan Adrian Pereira mendesak Peguam Negara Idrus Harun untuk memastikan kedaulatan undang-undang ditegakkan dalam kes ini.

“Peguam Negara harus memastikan peraturan undang-undang dan bukan peraturan menurut undang-undang bagaimana Jabatan Imigresen menuduh Rayhan.

“Rayhan mesti diberi perbicaraan yang adil untuk membolehkannya menjelaskan dirinya sendiri dan tidak dihantar pulang secara sewenang-wenang,” katanya kepada Malaysiakini.



Pereira juga mendesak kerajaan untuk memastikan keselamatan Rayhan ketika dalam tahanan.

“Apa yang berlaku dalam tahanan adalah sesuatu yang dikhuatiri oleh banyak aktivis dan badan sivil.

“Setelah ditahan, kerajaan harus memastikan keselamatannya,” tegasnya.

Pereira juga menggesa reformasi undang-undang imigresen untuk memastikan para pendatang tidak akan menjadi korban atau dideportasi setelah mereka membuat aduan.



Peguam Charles Hector Fernandez dari NGO Malaysia Against Death Penalty and Torture (Madpet) juga bersetuju bahawa mahkamah harus memutuskan sama ada Rayhan perlu dihantar pulang atau tidak.

Dia tidak setuju bahawa pengusiran diputuskan melalui keputusan “pentadbiran”.

“Sekiranya pengusiran itu tidak dihentikan, kebimbangannya adalah banyak pihak yang percaya bahawa Malaysia hanya berusaha untuk mengelakkan perbicaraan yang adil.

“Sekiranya Malaysia benar-benar yakin bahawa dia melakukan jenayah, maka tuduh dan bicara di mahkamah Malaysia sesuai dengan undang-undang Malaysia.

“Untuk menunjukkan bahawa Rayhan bersalah hanya kerana dia muncul di dokumentari tersebut, mungkin tidak masuk akal,” kata Fernandez dalam satu kenyataan. Mkini

Related Articles

2 Comments

  1. tolong jangan kompromi denga ngo2 itu, kalah dah nak deport tu deport saja…ini sebagai pengajaran & ingatan pada pendatang asing lain

  2. rasanya NGO tu sekali buang negara… campak luar. biar rakyat asing kotak katikkan negara aje. Kalo macam ni rakyat asing akan besar kepala. Kalo rasa layanan dari Malaysia tak baik. so berambus aje laaaa. Menyemak kat sini kenapa? Yg membela tu pernah duduk kat oversea ka??? Saudi terus tangkap masuk jail. kalo nasib baik deport. USA hilang dari radar terus. so ??? Dalam situasi ini kerajaan kena berkeras dan jgn berkompromi. Sack them out of Malaysia. Jgn bagi muka dan rakyat asing ganggu ketenteraman negara. Kerajaan mesti tegas dlm isu COVID 19. Hidup Malaysia.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker