Covid-19 : 13 kes baru dan 1 kematian hari ini

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 

13 kes baharu #COVID19 hari ini termasuk 10 kes jangkitan tempatan.



Jumlah kematian bertambah pada hari ini, menjadikan jumlah keseluruhannya 124.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataannya berkata, 2 pesakit sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan 1 orang memerlukan alat bantuan pernafasan.

Setakat ini, Malaysia merekodkan 8,897 kes Covid-19 dengan 8,600 daripadanya disahkan sembuh.
173 pesakit kini dirawat di hospital seluruh negara.

Noor Hisham berkata, kes kematian ke-124, merupakan seorang wanita warganegara Malaysia berumur 63 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit darah tinggi, kencing manis dan hypercholesterolemia.

“Beliau mempunyai gejala demam dan batuk pada 3 Julai serta mendapat rawatan pada 9 Julai. Pesakit dirujuk ke Hospital Umum Kuching pada hari sama untuk rawatan lanjut. Ujian Covid-19 didapati positif,” katanya.

Tambahnya, keadaan wanita berkenaan semakin merosot dan menjadi semakin tenat selepas itu. Beliau disahkan meninggal dunia pada 26 Julai, jam 12.04 pagi tadi.

Noor Hisham juga berkata, daripada 13 kes baru hari ini, 3 adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara, melibatkan seorang warganegara tempatan dan 2 bukan warganegara yang dibenarkan masuk ke Malaysia.

“3 kes import itu adalah dari Pakistan (1 kes), Kazakhstan (1 kes) dan Indonesia (1 kes),” katanya.

Tambah Noor Hisham, daripada 10 kes penularan dalam negara, 1 kes melibatkan bukan warganegara Malaysia, manakala 9 kes adalah dalam kalangan rakyat tempatan.

“Kes jangitan dalam kalangan bukan warganegara adalah di Johor, membabitkan 1 kes daripada kluster Bukit Tiram. Manakala, bagi kes jangkitan dalam kalangan warganegara adalah 6 kes di Johor, juga membabitkan kluster Bukit Tiram.

“Di Pahang pula terdapat 1 kes, iaitu daripada saringan pra-prosedur.

“Di Sabah 1 kes, iaitu kes daripada saringan kontak rapat kepada kes ke-8,662 dan di Sarawak (1 kes) daripada kluster Sentosa,” katanya.

Dua kematian akibat rabies di Sarawak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker